Watch Me Bleed Souldrinker

Silverwolf Productions

Watch Me Bleed

‘Souldrinker’ is het debuut van het Duitse Watch Me Bleed dat onlangs via Silverwolf Productions is verschenen. De nog jonge band werd in 2007 opgericht door gitarist Markus Pohl (Symphorce, Mystic Prophecy) en drummer Steffen Theurer (Symphorce). Verder was de band al live te zien in het voorprogramma van bijvoorbeeld een band als Stone Sour. Wat betreft de sound van de band, deze ligt in het moderne, rauwe thrash / death metal straatje gemixt met de nodige metalcore invloeden voorzien van agressieve zangpartijen die verzorgd worden door twee agressief schreeuwende en gruntende zangers.

Het album opent met “Rise“, niet meteen het beste nummer van het album, instrumentaal is het nummer nog wel aanvaardbaar maar wat betreft de zang ben ik wat minder te spreken. Het zijn vooral de hese, krakerige screams van zanger Chris Rodens die mij al snel gaan irriteren. De brute grunts van zanger Markus Wenzel kunnen mij dan wat beter bekoren. Ook het volgende “Bloodred Rain” is het nog wat behelpen, alleen de interessante solopartijen van beide gitaristen zijn tijdens deze song van een uitzonderlijk niveau. "Six Six Seven" is dan op zich een prima song, maar de tekst is nogal simpel “Six Six Seven neighbour of the beast, Six Six Seven everyday a bloody feast. Six Six Seven right next door to hell, Six Six Seven what more can I tell". Tijdens “Where Darkness Hides” gaat de band dan eigenlijk pas echt los, deze song is een stuk harder dan de voorgaande en ook klinken de zangpartijen hier een stuk beter. Verder is er een hoofdrol weggelegd voor drummer Steffen Theurer die de song van prima, strak en afwisselend drumwerk voorziet. Ook de volgende songs kunnen mij wel bekoren, luister maar eens naar het felle “The Game is On”, voorzien van brute, melodieuze riffs, snelle drumpartijen en krachtige grunts of het krachtige, vette “Jackhammer”. Het album wordt vervolgens afgesloten met het uitstekende “The Bleeding Chalice”. Een zeer sterke song waar de band wordt bijgestaan door Andy B. Franck (Brainstorm), Nemesis (Eigensinn) and Constantine (Mystic Prophecy, The Descending) en waar er best meer van op het album zouden mogen staan.

Al met al levert Watch Me Bleed een redelijk album af met elf nummers die qua stijl en kwaliteit nogal uiteen lopen. De band weet invloeden uit thrash, death en hardcore te mixen tot een soort van moderne metal die mij na enkele luisterbeurten wat voorspelbaar en eentonig overkomt. Wat betreft de uitvoering, de productie is prima in orde en het geluid is dan ook glashelder. Wat betreft de originaliteit, hiervan ben ik dan weer niet echt te spreken want deze is niet van een bijster hoog niveau.

01. Rise
02. Bloodred Rain
03. Sixsixseven