Wardruna Gap Var Ginnunga

Indie Recordings

Website : Wardruna

Het jaar 2009 is nog niet eens begonnen of er ligt al een van de meest interessante en bizarre platen klaar. Wardruna, het folk/world/ambient-project van ex-Gorgoroth drummer Kvitrafn levert hun eerste plaat af van het drieluik 'Runaljod'. De volgende albums zullen 'Yggdrassil' en 'Ragnarok' heten en elk album 'interpreteert' 8 runes van de Oude Futhark, het oudste runenalfabet wat gebruikt werd vanaf de tweede eeuw. Wardruna houdt lang geleden geboren tradities in ere aangezien de band (als je het zo mag noemen) seidr (een soort van tovenarij) beoefend door middel van galder (het zingen van bepaalde spreuken). Dit levert een interessant album op.

De muziek bestaat vooral uit sfeervolle passages waarin de grootste rol is weggelegd voor de 'deer-hide frame drum'. Denk je: dat is bizar, een drum van hertenvel. Schrik niet, er zijn wel meer exotische instrumenten gebruikt. Een kleine selectie: mond harp, geitenhoorn, Hardanger Fiddle (een soort overmaatse viool) en een soort 'viking fiddle'. Alsof dat niet genoeg is zijn natuurlijke geluiden van bomen, bos, vuur en wind ook gewoon opgenomen. Veel van de muziek is namelijk op band vastgelegd op plekken in de natuur die belangrijk waren voor de beschrijving van die rune.
Tel daarbij op dat er drie vocalisten zijn (Kvitrafn zelf, Lindy Fay Hella die de vrouwelijke zang voor haar rekening nam, en Ghaal van Gorgoroth, die de gesproken delen doet).

De muziek is door deze wat vreemde feiten ook lastig simpel te omschrijven. De cd luistert het nog meest alsof je door een bos loopt in vroegere, donkere tijden en ergens staan er mensen te spelen. De hertenvellen drums hebben een hypnotiserende werking door hun lage klanken waaroverheen dan de andere instrumenten of galder van de zangers komen. Verder moet je gewoon absoluut de plaat zelf gaan luisteren, want beter uitleggen hoe het nou precies klinkt, dat is niet zo makkelijk.
Aanraders zijn Bjalkan, Kauna en Dagr, maar nog veel beter is het om dit album gewoon als 1 geheel te luisteren. Dat was natuurlijk ook de bedoeling van Kvitrafn, aangezien 1 album 8 runes interpreteerd en je dat niet in lsose stukjes doet.

Het album zal echter pas op 19 januari verschijnen, dus ga voor een voorproefje van het album naar de myspace pagina van de band om het zelf te ervaren. (Thomas van Golen)

Kvitrafn – Vocals and all instruments
Lindy Fay Hella – Female Vocals