Warbringer Waking Into Nightmares

Century Media records / EMI Music

Website : Warbringer

Iets meer dan een jaar na hun debuut 'War Without End' komt Warbringer al met hun tweede langspeler op de proppen. Misschien niet heel vreemd, want de band heeft ongeveer alles platgetoerd en zal dus ook het nodige nieuwe materiaal bedacht hebben. Om dat in een nog strakker en thrash-verantwoordelijk jasje te gieten werd deze keer Gary Holt van Exodus gevraagd om de productie op zich te nemen. De plaat werd gemixed door Zack Ohren en geëngineerd door Adam Myatt, en dat allemaal na een opname sessie in de Sharbite Studios. Ook werd de band versterkt met Ben Bennett op bas en Nic Ritter op drums omdat Andy Laux en Ryan Bates de band verlieten.

Had het eerste album van de jongens nog te lijden onder het 'eenheidsworst-nieuwe-thrashlichting'-syndroom, het tweede album laat horen dat er een flinke sprong voorwaarts is geweest. Opener 'Jackal' laat dit al goed horen. Het begint met een flink drumintro en zanger John Kevill's venijnige stem waarna thrashriff na thrashriff volgt. En deze keer ook echte riffs. Memorabele riffs. Riffs die je bijblijven. Of deze 100% origineel zijn laat ik in het midden, maar het klinkt wel verdomd lekker. Tempowisselingen draait Warbringer hun hand ook niet meer voor om, want bijna elk nummer begint anders dan de rest van het nummer zelf. Een mooi voorbeeld is het snell intro van 'Living in a Whirlwind' wat vervolgens stiekem wat langzamer is, maar wel met een lekkere groove erbij. 'Severed Reality' is een van de hoogtepunten van het album. Het nummer begint groovend, doet dan net of het gaat versnellen, zakt nog heel even terug, maar komt dan fel uit de startblokken. In het midden vinden we echter weer een groovend en melodieus stuk dat zeker de moeite waard is. De solo's die volgen zijn echter een genot voor het oor. Heerlijk. 'Scorched Earth' begint met een polka-beat maar blijkt toch wat rustiger dan verwacht. Het schreeuwen van 'Scorched Earth' tijdens het refrein lijkt, als je niet echt op zit te letten, ineens op een ode aan Body Count's 'Born Dead'. Niettemin bevat het nummer een flinke solo-sessie wat veel goed maakt. 'Abandoned By Time' galoppeert lekker door en 'Prey For Death' is dan weer wat veelzijdiger en langzamer. Met 'Nightmare Anatomy' heeft de band wederom een instrumental nummer op het album. Dit nummer is erg goed uitgewerkt en vooral voor drummer Nic Ritter een plek waar hij even lekker los kan gaan. 'Shadow From The Tomb' gaat dan meteen lekker van start, en bevat zelfs enkele double-bass en blastbeat stukken in het begin. Geen nood, het gaat snel over in een heerlijk gitaar-gestuurd stuk en daarna zelfs een bijna mosh-achtig stuk voordat het op thrash-gebied echt losgaat. 'Senseless Life' is een beetje een mak nummer maar 'Forgotten Dead' maakt dat weer goed door wederom vooral gitaar-gedreven melodieuze lijnen te laten horen.

Als paal boven water staat dat dit tweede album van Warbringer een stuk beter is dan zijn voorganger. Voornamelijk omdat het album een stuk afwisselender is. De band heeft goed opgelet tijdens het toeren, en aanzienlijk meer melodie toegelaten in hun muziek wat de nummers zeker ten goede komt. De productie van Gary Holt helpt mee door alles kraak en kraakhelder te laten zijn. Tot aan een goed hoorbare bas aan toe. Mensen die het debuut niet echt iets vonden zouden zeker deze opvolger moeten luisteren want Warbringer heeft een aanzienlijke verbetering gehad. (Thomas van Golen)

01. Jackal
02. Living In A Whirlwind
03. Severed Reality