W.A.S.P. Babylon

Demolition Records / Suburban

Website : W.A.S.P.

12 oktober is het nieuwe W.A.S.P. album ‘Babylon’ uitgekomen via het Engelse Demolition Records, het album is daarmee de opvolger van het uit 2007 stammende ‘Dominator’. De band onder aanvoering van frontman Blackie Lawless draait al sinds begin jaren tachtig mee. Het controversiële, uit 1984 stammende debuutalbum ‘W.A.S.P.’ kan inmiddels gezien worden als een klassieker en ook de opvolger ‘The Last Command’ (1985) was niet onverdienstelijk voor de band. Echter door de constante line-up wisselingen, met als drijvende kracht bandleider Blackie Lawless lukte het de band nooit echt om door te breken naar het grote publiek. Natuurlijk werden er door de jaren heen nog wel een aantal degelijk albums uitgebracht maar echt origineel waren deze niet en het succes van de beginjaren werd dan ook nooit meer gehaald. Bij voorbaat verwacht ik dan ook niks vernieuwends van de band en na een enkele luisterbeurt blijkt dat ook te kloppen.

De New Yorkse Blackie Lawless en consorten doen gewoon waar ze goed in zijn, een degelijke opvolger maken met zo’n beetje dezelfde sound als de voorgaande albums. Het klassieke W.A.S.P. geluid (uit vooral de jaren tachtig) hoor je gelijk terug in het eerste nummer “Crazy”. Het liedje “Babylon’s Burning” spat vet van de cd af en klinkt erg lekker, er zit een bepaalde agressie en power in dit nummer. Een lekker pittig nummer is ook terug te vinden in de vorm van “Thunder Red”. Verder hebben de heren twee iets rustigere ballads gemaakt. Luister maar eens naar het mooie “Into The Fire”. Hierbij laat Blackie horen dat hij nog steeds goed kan zingen. Zijn unieke stemgeluid blijft goed herkenbaar, maar ook hij krijgt te maken met de tand des tijds en hier en daar kan je dat horen! Ook “Godless Run” is een heerlijk rustig nummer. Ook zijn er op dit schijfje, dat een kleine drie kwartier muziek bevat een tweetal covers terug te vinden, te weten het degelijke ‘Burn’ (Deep Purple) en het laatste nummer van het album ‘Promised Land’ (Chuck Berry). Deze covers zijn overigens wel zeer vakkundig uitgevoerd door de heren van W.A.S.P.. Ik moet dan ook toegeven dat deze plaat in de buurt komt van het vorige album ‘Dominator’ maar overtreft deze zeker niet

Deze schijf is een leuke aanvulling op de collectie voor de verzamelaar en W.A.S.P. liefhebber, maar weet mij niet geheel te overtuigen. Toch kan ik zeggen dat als je van dit muziekgenre houd, je deze schijf met een gerust gevoel aan kan aanschaffen. (Talitha Martijn)

01. Crazy
02. Live To Die Another Day
03. Babylon’s Burning