Vreid Milorg

Indie Recordings

Website : Vreid

Vreid moet tegen deze tijd geen onbekende band meer zijn. Toen Valfar in 2004 overleed braken de leden van Windir op en gingen er drie door in Vreid. Inmiddels heeft de band alweer haar vierde album in een krappe vijf jaar klaarstaan. Aangezien de drie vorige albums stuk voor stuk een sterk staaltje muziek lieten zien, zijn de verwachtingen dan ook hoog.

En wat mij betreft worden die verwachtingen dan ook volledig ingelost. ‘Milorg’ is zo mogelijk nog beter dan zijn voorganger 'I Krig'. Belangrijkste dat onmiddellijk opvalt is het gemak waarmee Vreid melodie met agressiviteit mengt, waar opener “Alarm” wel een heel goed voorbeeld is. Het nummer gaat van langzaam intro richting beukende blak, valt terug, komt weer terug, en nu kan ik nog 3 minuten lang de golving van de muziek uit leggen maar daar heb je ook niet veel aan. Het klinkt in ieder geval verdomd goed. “Disciplined” en “Speak Goddamnit” lijken weer meer op het werk van het vorige album, het rock 'n roll-gehalte in het nummer is weer lekker hoog. Niettemin komen er ook atmosferische stukjes met cleane zang langs die het geheel wat meer schwung geven, of een gitaartokkeltje voordat er verder geblast wordt. Door deze veelzijdigheid in de nummers houdt Vreid de aandacht netjes vast. “Blücher” volgt netjes in deze trend met een nummer over de sabotage van Duitse bevoorradingsboten. Alle teksten van Vreid verhalen namelijk over het verzet van de Military Organisation, het Noorse verzet, tijdens de tweede wereldoorlog. Door de relatief duidelijke stem van Sture is het verhaal goed te volgen. “Blücher pt. II” is een instrumentaal nummer, wat vooral gedreven wordt door stuwend baswerk van Hvall en de gitaarlijnen die daar overheen lopen. “Heroes & Villains” is al een ietwat gedrevener werk waarin we weer meer snelle stukken zien. “Argumento Ex Silentio” is het tweede instrumentale werk en tevens inleiding voor afsluiter “Milorg”. Het laatste nummer is black 'n roll pur sang, en is door z'n ietwat mid-tempo opzet en simpele tekst prima live mee te zingen.

Vreid laat op hun nieuwe album wederom horen dat er heel veel in deze band zit. Melodie, agressie, Vreid roept het zo op en gebruikt beide mogelijkheden optimaal om zo een prettig klinkend, doch nooit vervelende cd te produceren. Over produceren gesproken, de productie is in handen van de band zelf gebleven. Alleen de mastering werd gedaan in Studio 210 in Berlijn. De cd klinkt dan ook zoals een cd zou moeten klinken. Groots en duidelijk. De bas staat tenminste ook lekker in de mix zonder te overheersen. Deze black 'n roll met melodie gaat nog vele rondjes draaien in de cd speler.

Het is echter nog niet nodig om je nu al naar de dichts bijzijnde platenboer te haasten want 'Milorg', zoals het album zal gaan heten zal pas op 19 januari via Indie Recordings verschijnen. Verder zal de band  ook samen met Kampfar en labelmaatjes Iskald volgend jaar live te zien zijn, waarbij ze Nederland aandoen in Zwolle, Leeuwarden en Eindhoven op 13, 14 en 15 Februari. Ga ze zien, want alle drie de bands hebben nu een bovengemiddeld goed album op zak. (Thomas van Golen)

01. Alarm
02. Discipline
03. Speak Goddamnit