Vinnie Moore To The Core

Mascot Records

Website : Vinnie Moore

Alice Cooper, Tony MacAlpine, Al Pitrelli, Dave La Rue: een kleine greep uit de lijst van namen waar Vinnie Moore mee samen heeft gespeeld. In 2003 trad hij toe als vast bandlid bij UFO. Daarnaast brengt hij van tijd tot tijd een solo album uit. Waarvan de eerste in 1987 uitkwam via het prestigieuze Shrapnel label (in die tijd voor shredders the place to be). Zijn latere solo albums verschoven zich steeds iets meer in de rock richting.

Zijn nieuwe album ‘To The Core’ vormt hier geen uitzondering op. De kern is in dit geval rock aangevuld met funk en blues en al wat hij bruikbaar acht (zelfs drum ’n bass). Voor een nummer als “Off The Hook” zou zo maar een Ram Jam model hebben kunnen staan en voor “Jigsaw” zal ook ongetwijfeld inspiratie bij Hendrix zijn gehaald. Het leuke aan Vinnie is dat het niet uitmaakt of je bepaalde invloeden er uithaalt, want hij kleurt zijn muziek op zijn eigen wijze in. Hier en daar neemt hij je mee op duizelingwekkende solo-spurten en op andere momenten houdt hij zich juist in. Hier en daar zakt de plaat een beetje in. Tegenover deze ‘gewone wat minder tot de verbeelding sprekende stukken’ staan ook een paar prachtige stukken waarop hij de luisteraar overdondert d.m.v. mooi uitgesponnen melodieën en een paar sterke staaltjes gitaartovenarij.

Hier en daar wordt de felheid gemist en dreigt het album wat voort te kabbelen. Dit album valt niet onder de categorie must-haves van Vinnie Moore. Vooral de rock-georiënteerde luisteraar zal hier een aantal aardige luisteruurtjes mee kunnen doorbrengen.

01. Fly
02. Panic Attack
03. Off he Hook