Valentine Androgenius

Valentine Records

Website : Valentine

Na een relatief lange stilte is op 21 mei is het nieuwe Valentine album ‘Androgenius’ verschenen. Het album zal bestaan uit twee cd’s, de eerste bestaat uit geheel nieuwe songs opgenomen met de huidige bezetting van de band die momenteel naast Valentine zelf bestaat uit Liselotte Hegt (Dial, Ayreon) op bass, Cyril Whistler (WCW) op gitaar, André Borgman (After Forever) op drums en Johan Willems op toetsen en achtergrondzang. De tweede cd bestaat uit een selectie van de vijf voorgaande albums van Robby Valentine, aangezien deze vijf albums alleen in Japan zijn verschenen. De afgelopen tien jaar heeft Valentine voornamelijk succes gehad in Japan maar is momenteel hard op weg om ook weer op Nederlandse bodem naam te maken.

Het eerste schijfje, getiteld ‘Future’ laat ons de nieuw ingeslagen weg horen. De songs zijn dan ook wat harder en steviger dan het voorgaande werk van de band en ik moet toegeven, dit bevalt me wel. Het album opent met ‘Save Myself’, een degelijke rocksong die voorzien is van mooie songstructuren, melodieuze passages en uitstekend zangwerk. Het volgende “4th Rate Razorback” is dan nog wat steviger, verder is de song op de juiste momenten voorzien van enkele rustpuntjes. Ook vinden we op het eerste schijfje een vernieuwde versie van de hitsingle “Over & Over...Again”. Verder is het album voorzien van een mooi stukje piano muziek (Chopin, Tschaikovsky) waaruit de grote muzikale klasse van de heer Valentine wel weer blijkt. Een song die ook opvalt is de door Liselotte Hegt gezongen ABBA cover “S.O.S.”, dat ten opzichte van het origineel behoorlijk weet te rocken. Ook de rest van de songs op het album liggen in hetzelfde straatje, degelijke rocksongs voorzien van uitstekend zangwerk van de heer Valentine, melodieuze piano en keyboardpartijen en goed in het gehoor liggende refreinen.

Het tweede schijfje bestaat zoals al eerder vermeld uit voornamelijk ouder werk en enkele opnieuw opgenomen versies van nummers zoals “The Magic Breeze”, “No Turning Back” en “I Believe In You”. De songs op dit schijfje zijn over het algemeen wat rustiger dan het nieuwe materiaal en gaan meer in de richting van popmuziek. Natuurlijk zijn de songs voorzien van de uitstekende vocalen van Robby Valentine en zit er hier en daar wel een stevige gitaarpartij tussen maar voor de pure metalfan zal dit schijfje net wat te soft zijn. Ook liggen de Queen invloeden bij een aantal songs er wel erg dik bovenop, luister maar eens naar nummers zoals “What In The World I’m Waiting For” of “I Believe In You”. Dit bevalt mij echter prima en is totaal niet storend. Echter een nummer als “Rock Me Like A Hurricane” waarbij behoorlijk wat dance invloeden waarneembaar zijn bevalt mij dan weer een stuk minder.

Al met al heeft Valentine een zeer degelijk, veelzijdig en muzikaal album weten af te leveren, de zang, piano en keyboardpartijen van Robby zijn uitstekend en ook de rest van de band weet te overtuigen. Voor de echte rocker is vooral het eerste schijfje interessant en voor de fans van Robby Valentine die ook het rustigere werk kunnen waarderen is dit album een absolute aanrader. Het album zal echter niet in de winkels verschijnen maar alleen te koop zijn tijdens live optredens of via de website van de band. Het dubbelalbum ziet er verder zeer verzorgd uit met mooie foto’s en is voorzien van een 32 pagina’s tellend boekwerkje met daarin alle songteksten. Het album zal tevens op 180 grams geel vinyl verschijnen via het Rotterdamse vinyl label Tonefloat. Het betreft hier een aangepaste versie van ‘Future?’, de eerste cd van de dubbelaar, en deze is te koop tijdens live-optredens en via Tonefloat.

Voor wie de band binnenkort nog live aan het werk wil zien kan dat doen op de volgende dagen:

29 Mei 2009 Purmerend – P3
12 Juni 2009 Gouda – So What