Unanimated In The Light Of Darkness

Regain Records – Suburban

Website : Unanimated

‘In The Light Of Darkness’ is pas de derde release van de Zweedse death/black metal band Unanimated. Pas de derde? Wel als je bedenkt dat de band als in 1988 opgericht werd. Er volgde wel een split tussen 1996 en 2007, maar dan nog behoord deze band zeker niet tot een van de productiefste gezelschappen, zeker niet uit de noordelijke regionen.

Echter, een blik op de biografie leert mij dat de leden van deze band ook nog bij enkele andere bands spelen, zoals daar zijn: Entombed, Dismember, Merciless, Dark Funeral en General Surgery om er maar een paar te noemen. Zeker niet de minsten, en dat is te horen. De heren kunnen wel degelijk een leuk moppie spelen! De wortels zijn duidelijk geënt in de Gothenburg death metal, met een goeie black metalsaus erover heen. Associaties met Dissection uit begin jaren negentig schoten dan ook meteen door mijn hoofd. Die kille sfeer, met dat dunne gitaargeluid neemt je mee terug naar die tijd. Nu schijnt het zo te zijn dat deze band de echte originator was in dit genre, dat zal ik dan maar voor waar aannemen. Na een instrumentaal riedeltje krijgen we negen nummers te horen waarin goede riffs naar voren komen, afwisselend drumwerk en van die heerlijke typisch Zweedse gitaar melodiën erover heen. Af en toe een goede solo er tussendoor, wat gelukkig ook gebeurt en je hebt hier een lekker ouderwets aandoende cd. Wat mij betreft had hij zo in 1994 uitgebracht kunnen worden. Dan hadden we waarschijnlijk met een echte klapper te maken gehad, tegenwoordig benoemen we dit als een plaat voor de liefhebbers. Want een ding is het niet, en dat is vernieuwend. Onorigineel wil ik het niet noemen, maar er zijn zat bands die dit al een keer laten horen. Het is dan ook de kwaliteit van de bandleden en de composities die deze winnaar onderscheid van de middenmoot. (Koos van Marle)

75/100

01.Ascend with the Stench of Death
02.Retribution in Blood