Ulysses The Gift Of Tears

Symbioses Music

Website : Ulysses

Op 3 maart is het nieuwe album van de Nederlandse progressieve rockband Ulysses uitgekomen. De band werd in 1998 opgericht door gitarist Sylvester Vogelenzang de Jong en toetsenist Ron Mozer. Na de eerste demo ‘Eclectic’ werd in 2003 het debuutalbum ‘Symbioses’ uitgebracht, nu zo’n tien jaar na de oprichting is dan eindelijk de langverwachte opvolger van het debuutalbum gereed. Op deze nieuwe release zijn voor het eerst zanger Michael Hos en bassist Casper Kroon te horen die respectievelijk Raymond Jansen en René Schippers vervangen. Nu ben ik verder niet echt bekend met het eerdere werk van de band dus heeft het ook weinig zin om vergelijkingen met het voorgaande werk van de band te maken.

Het album opent met “Family Portrait”, een symphonische midtempo rock song met enige progressieve invloeden, wat verder vooral opvalt zijn de zangpartijen van Michael Hos en het uitstekende solowerk van gitarist Sylvester Vogelenzang de Jong, het enige minpuntje aan deze opener zijn de wat gedateerde keyboardpartijen. Ook het volgende “Guardian Angel” kent dezelfde ingrediënten, de song begint echter nog wat ingetogen maar gelukkig gaat het tempo even later wat omhoog. Verder kent het nummer een aantal episch en bombastische passages, echter voor mij duurt het allemaal wat te lang en was het voor de band beter geweest als ze de songs wat korter en bondiger hadden gemaakt. Natuurlijk beheersen de bandleden hun instrumenten uitstekend, maar het lijkt er nu op of ieder bandlid zich meerdere maken per nummer wil bewijzen. Ook het volgende “Lost“ is een ingetogen song dat begint met een rustig piano intro en waarbij zanger Michael Hos veel gevoel in de song weet te leggen. “How Much More” is dan weer een lange epische song van ruim twaalf minuten. Deze song is tevens wat steviger dan de eerste songs op het album en waardoor deze mij dan ook wat beter bevalt. Verder doen de zanglijnen me zo nu en dan wat denken aan Jewel ten tijde van het ‘Revolution in Heaven’ album. Het volgende “Silence Of The Night” is dan weer een korte, rustige pianoballad waarop de band verder gaat met het enigszins uptempo “The Gift Of Tears”. De uitsmijter krijgen we echter voorgeschoteld met het ruim veertien minuten durende “Anat”, een prachtige song waarbij het verhaal vertelt wordt van twee ouders die hun kind verliezen aan een hersentumor waarop ook de rest van de songs van het album gebaseerd zijn. Naarmate de song verstrijkt vormt zich een mooi hoogtepunt van het album, klasse.

Met "The Gift Of Tears" weet Ulysses ons ruim een uur lang prima te vermaken, de zeven song op het album vormen een mooi geheel en als de band op deze voet verder gaat hebben we er in Nederland weer een uitstekende progressieve rockband bij. Wat de productie betreft, de synthesizers en zang staan wel wat vaak op de voorgrond, hierdoor lijkt het als de drumpartijen van René van Haaren niet altijd even helder klinken. Voor wie de band nog niet kent, of nieuwsgierig is geworden na het lezen van deze review kan terecht op de myspace pagina van de band.

01. Family Portrait
02. Guardian Angel
03. Lost