U.F.O. The Visitor

Steamhammer / SPV

Website : U.F.O.

Het album ‘The Visitor’ van de Britse hardrockband U.F.O. zal op 1 juni via Steamhammer / SPV verschijnen. Ondanks dat de band al sinds eind jaren zestig in actie is ben ik eigenlijk niet echt bekend met het werk van de band, en dan zeker niet het werk van de laatste tien jaar. Natuurlijk heb ik wel eens een album beluisterd uit de succes periode van midden jaren zeventig waarbij de gitaarpartijen werden verzorgd door Michael Schenker maar daar is het voor mij vooralsnog altijd bij gebleven. Het nieuwe album werd opgenomen met als vaste frontman Phil Mogg, naast Mogg bestaat de band onder meer uit gitaarvirtuoos Vinnie Moore, drummer Andy Parker en toetsenist Paul Raymond. Bassist en medeoprichter Pete Way speelt echter niet mee op dit album vanwege gezondheidsredenen.

De band componeerde voor dit album zo’n 35 tracks waarvan er uiteindelijk 10 op het album terecht gekomen zijn. Van de typische Britse hardrock stijl zijn de heren overgestapt naar wat meer Amerikaanse hardrock met een behoorlijke dosis blues erbij. Luister maar eens naar een nummer als “On the Waterfront” of het aan de Black Crowes gerelateerde “Rock Ready”. Verder doet de zang van Phil Mogg in “Forsaken” me dan weer denken aan Bruce Springsteen. De heer Mogg bewijst dan ook op dit album een veelzijdig zanger te zijn voorzien van een mooie stem. Wat verder opvalt zijn de heerlijke gitaarstukken van Vinnie Moore zoals de uitstekende solo tijdens opener “Saving Me”. De nummers worden verder aangevuld met sterk drumwerk van Andy Parker en mooie keyboard en piano partijen van Paul Raymond zoals de honky tonk pianopartij tijdens “Villains & Thieves". Het album sluit vervolgens af met het stevige “Stranger In Town” dat mij enigszins aan Deep Purple doet denken.

Wat verder opvalt na het beluisteren van het album is dat de band als één geheel klinkt, met ‘The Visitor’ heeft UFO dan ook een prima album afgeleverd waarbij ik moet toegeven dat het enthousiasme er behoorlijk vanaf straalt, klasse. Voor wie de band dit jaar nog aan het werk wil zien kan in ieder geval terecht op het Duitse Rockhard festival of het eveneens Duitse Wacken open air.

01. Saving Me
02. On The Waterfront
03. Hell Driver