Trigger The Bloodshed The Great Depression

Rising Records

Trigger The Bloodshed

Het Engelse Trigger The Bloodshed bestaat pas sinds 2006 en bracht afgelopen jaar hun debuutalbum ‘Purgation‘ uit via Rising Records. Nu nog geen jaar later ligt alweer de opvolger klaar. Het nieuwe album heeft de titel ‘The Great Depression’ meegekregen en zal op 22 mei via Rising Records in Europa uitkomen. In de korte periode dat de band bestaat werd er getourd met acts zoals Cryptopsy, Dying Fetus en Suffocation. Verder heeft zanger Char plaatsgemaakt voor Jonny Burgan die de zangpartijen voortaan op zich zal nemen en heeft de band zich versterkt met bassist Dave Purnell.

Als ik het album opzet wordt mij al snel duidelijk, de band die voorheen in het grind/deathcore opereerde maakt nu stevige, snelle, brute deathmetal dat in het straatje ligt van bands zoals Nile, Decapitated en Suffocation. Het album opent met het voortrazende “The Great Depression” om vervolgens na een minuut of vierendertig later te eindigen met “Terminus”. Tussendoor valt er natuurlijk nog voldoende te genieten van het zware ”The Scourging Impurity” of het snelle “Contemporary Perception Narcotics”. Bij aanvang van het nummer “The Infliction Of Tophet“ neemt de band enigszins wat gas terug, maar al snel gaat band over op volle snelheid. De band laat technisch verder geen steken vallen en is vooral het drumwerk van Max Blunos dat opvalt, ook komt zanger Jonny Burgan een stuk beter over dan zijn voorganger. Ten opzichte van het voorgaande werk zijn de cleane vocalen nagenoeg verdwenen en raast de band nu op een tempo voort, zonder ook maar een moment gas terug te nemen. Echt afwisselend is het album dan ook niet geworden maar voor fans van razendsnelle, technische deathmetal is dit een zeer aangenaam album geworden.

Met “The Great Depression” heeft de band dan ook een stap voorwaart gemaakt en ook de productie is ver prima in orde. De band zal later dit jaar te zien zijn in het voorprogramma van Cannibal Corpse en Dying Fetus tijdens het Engelse deel van de tour, maar het zal waarschijnlijk niet lang duren totdat de band ook op et vaste deel van het Europese continet doorbreekt. Voor wie Trigger The Bloodshed eens wat beter wil beluisteren kan terecht op de myspace http://www.myspace.com/triggerthebloodshed pagina van de band

01. The Great Depression
02. Warbound
03. Sanctuary Of The Wretched