Tim 'Ripper' Owens Play My Game

Steamhammer/SPV

Tim 'Ripper' Owens

Dat Tim 'Ripper' Owens niet graag stil zit, bewijst hij wel weer door met een prima solo album aan te komen. Het album heeft de titel ‘Play My Game’ meegekregen en ligt sinds 18 mei in de betere platenzaken. ‘Play My Game’ telt maar liefst twaalf songs, maar helemaal alleen heeft hij het natuurlijk niet gedaan. De songs op dit album zijn allen van de hand van de heer Owens al dan niet in samenwerking geschreven met onder meer Bob Kulick (ex-Kiss), Chris Caffery (Savatage, Trans-Siberian Orchestra), Mike Callahan en John Comprix (Beyond Fear, Ringworm). Verder word de heer Owens op ieder nummer wel bijgestaan door enkele gastmuzikanten… Om er maar een paar te noemen, op gitaar, Doug Aldrich (Whitesnake), Michael Wilton (Queensryche), mijn favoriet Jeff Loomis (Nevermore), Steve Stevens (Billy Idol). Om vervolgens ook nog een stel drummers en bassisten te noteren waar menig metalfan zijn vingers bij aflikt. Dit zijn onder andere Ray Luzier (Korn), Bobby Jarzombek (Riot, ex-Halford), Simon Wright (ex-AC/DC, Dio) en Vinny Appice (Heaven & Hell). Op bas heb je dan nog Dave Ellefson (ex-Megadeth), Rudy Sarzo (Dio, ex-Ozzy Osbourne, ex-Quiet Riot), James Lomenzo (Megadeth),  Tony Franklin (ex-Blue Murder), Dennis Hayes (Beyond Fear), Marco Mendoza (ex-Whitesnake), Billy Sheehan (Mr Big, ex-David Lee Roth). Ik hoop dat ik ze nu allemaal genoemd heb.

Zoals je ziet heeft het zingen in diverse bands Ripper Owens geen windeieren gelegd. Hij heeft een behoorlijke grote kring van bevriende muzikanten om zich heen weten op te bouwen. Alleen met deze vermeldingen weet je al dat dit album een topper zal moeten zijn. Gelijk als je het album beluistert hoor je de kracht van de samenwerkende muzikanten terug. Dit album staat als een huis. De stem van Ripper, die we natuurlijk kennen van bands als Iced Earth, Yngwie Malmsteen en Judas Priest, is gewoonweg mooi te noemen. Het album opent dan ook met het degelijke “Starting Over”, een midtempo song waarbij de tekst een duidelijke kijk geeft op de carričre van Owens. Ook het volgende “Believe” is een prima midtempo song die een beetje in het straatje ligt van Tims vorige werkgever Iced Earth. Het is echter pas tijdens het volgende “The Cover Up” waarbij ik een echt goed gevoel bij krijg, maar dat is voornamelijk de verdienste van gitarist Jeff Loomis die de song zijn typische geluid weet mee te geven. De Persoonlijk inslag in sommige nummers geven mij dan weer een prettig gevoel zoals tijdens “No Good Goodbyes” waarbij Ripper lijkt te refereren aan zijn ontslag bij Iced Earth en waarmee hij de hele affaire van zich af lijkt te willen zetten. Verder zijn de nummers op het album prima in orde, deze liggen dan ook voornamelijk in het straatje van bands zoals Judas Priest en Iced Earth. Echter tijdens “The World Is Blind” moet ik meerdere keren aan Ronnie James Dio denken, de zanglijnen van deze song liggen precies in zijn straatje. Verder een van de opvallendste tracks is het epische “The Shadows Are Alive“ waarmee het album wordt afgesloten.

Al met al heeft Tim Owens een zeer degelijk album weten af te leveren met een keur aan muzikanten aan zijn zijde, echter ik vraag me af wat er van deze release was overgebleven als al deze gastmuzikanten niet zouden hebben meegedaan. Natuurlijk is de heer Owens een prima zanger, maar het zijn toch wel de gastmuzikanten op deze release die het album voor de echte metalfan interessant maakt. Met ‘Play My Game’ kan Ripper de toekomst dan ook rooskleurig tegemoet zien, klasse.(Taltha Martijn)

01. Starting Over
02. Believe
03. The Cover Up