Therapy? Crooked Timber

DR2 - Demolition Records / Suburban

Website : Therapy?

De Ierse rockformatie Therapy? bestaat dit jaar alweer 20 jaar. Reden dus voor een feestje, maar vooral ook voor een nieuw album. De band rond zanger / gitarist Andy Cairns verwierf vooral bekendheid door de hitsingle “Diane” uit 1995. De band koos echter niet voor de gebaande paden van het grote succes maar bleef trouw aan hun stijl en daarmee aan hun fans.

Dat Therapy? niet voor het eenvoudige succes gaat maar vooral de muziek maakt die ze zelf willen wordt in opener “The Head That Tried to Strangle Itself” direct duidelijk: vette riffs, lekkere drumpartijen en die typische zang van Cairns zorgen voor een haast sinister toontje. “Enjoy the Struggle” doet er nog een schepje bovenop en al zakt het tempo tijdens de refreinen wat in, het is een sterk nummer met een heerlijke groove. “Clowns Galore” is zo’n typisch nummer wat je moet liggen: het ene moment kan ik genieten van het tegendraadse tempo en rammelige geluid, het andere moment overheerst het gevoel er bijzonder onrustig van te worden. Wat je er ook van vind het roept in ieder geval emoties op. Op “Exiles” wordt wat tempo terug genomen wat het geheel een wat hypnotiserend gevoel geeft.

Het middenstuk blijft sterk met “I Told You I Was III”, “Somnambulist” en “Blacken the Page” wat misschien geen uitschieter oplevert, maar die staan er dan eigenlijk ook niet op dit album wat het vooral van de breedte lijkt te moeten hebben. Toch gaat het nog een klein beetje mis: “Magic Mountain” is met zijn ruim tien minuten en instrumentale karakter een wat vreemde eend in de bijt. Het is zeker geen slecht nummer maar met deze lengte is het lastig de spanning erin te houden en dat lukt hier slechts gedeeltelijk. Helaas wordt het album afgesloten met het naar mijn idee slechtste nummer van het album. Smaken verschillen natuurlijk, maar het wat industrieël / new wave aandoende “Bad Excuse for Daylight” is naar mijn mening het minste nummer van dit verder prima album.

Het is in ieder geval duidelijk dat Therapy? nog steeds geen zoete broodjes bakt. Geen makkelijk te doorgronden punkrockliedjes dus, maar vooral een geheel van sterke songs, die typische grimmige sfeer en dus een album wat moet groeien. Laat er dan een enkele wat minder geslaagd nummer op staan, over het geheel is dit album een dikke voldoende en zal het de fans zeker niet teleur stellen. (Ben Holster)

01. The Head That Tried to Strangle Itself
02. Enjoy the Struggle
03. Clowns Galore