The Poodles Clash Of The Elements

Blistering Records

Website : The Poodles

The Poodles is een Zweedse hardrockband. Ze beleefden hun grote doorbraak tijdens de Zweedse voorrondes voor het Eurovisie Songfestival van 2006. Daar behaalden met hun lied ´Night Of Passion´ de 4e plaats van landelijke voorrondes. Het nieuwe album ´Clash Of The Elements´ is geproduceerd door Mike Fraser (Aerosmith, AC/DC, Led Zeppelin, Whitesnake) en ligt sinds 28 augustus. De band is op dit moment in Zweden op tour tot eind augustus en zal na de release verder in Europa op tour gaan. Verder detail is dat door het vertrek van Pontus Norgren die bij Hammerfall is gaan spelen, heeft de band gitarist Henrik Bergqvist (Southfork, Tiamat) aangetrokken. Zijn eerste show was op Sweden Rock Festival.

Dit is ondertussen album nummer drie voor de Zweden die van jaren 80 glam rock/metal houden. Het eerste nummer begint gelijk prettig, een beetje episch mid-tempo met piano en gitaar, hiermee maakt “Too Much of Everything” een mooi begin. Daarna begint “Caroline” gelijk flink te rocken en is duidelijk een stukje steviger. Het nummer is vrolijk en je zou spontaan zelf mee gaan zingen. Dan zijn we aangekomen bij het zeer catchy nummer “No Tomorrow”. Je kan bijna niet stil blijven staan en ook dit nummer heeft een hoog meezing gehalte. Hier zingt zanger Jakob Samuel de sterren van de hemel maar ook de rest van de band doet hierbij goede zaken als achtergrond zangers. De variatie is groot, want “One Out of Ten” is een mooie ballad doorspekt met piano en gitaarwerk. Een nummer wat me wel aanspreekt is een akoestische “I Rule The Night”. Van dit nummer is ook een videoclip te bekijken en dat geld ook voor “Like No Tomorrow”. Dan volgt het melodische “Give Me A Sign” met keyboard en een vet refrein. Een heel aardig nummer. Het ietwat trage “Sweet Enemy” rockt wel en is ook een degelijk nummer te noemen. “Seven Days & Seven Nights” is een compleet rocknummer dat ingeleid wordt met een beetje honky- tonk hill billy piano geluid. Verrassend. Dan volgt erg cathy “No Tomorrow” om vervolgens aan te komen bij “Pilot of the Storm” waar niet veel op aan te merken is. Een heerlijk stevig rocknummer is “Don’t Rescue Me” die vol zit met melodieuze stukken. Bij “Dream To Follow” valt het lekkere gitaarwerk op.

´Clash Of The Elements´is dan ook een lekker harmonieus album dat rockt, waarmee de heren hopelijk als support-act van een bekende glam/rockband de wereld kunnen veroveren. Wel moeten de heren uitkijken dat het niet te poppy wordt met teveel rustige ballads. Deze mannen moeten blijven rocken, anders verdwijnen ze in de grote berg pop/rock bands en daar horen ze niet echt thuis. Met een flink aantal nummers is de conclusie dat je soms Queen, Scorpions en Gotthard invloeden hoort, gemixt met hier en daar onder andere een vleugje Whitesnake. Zoals meer Zweedse rock bands doet deze band het ook lekker in eigen land. Nu moeten ze de rest van de wereld nog veroveren. (Talitha Martijn)

01. Too Much of Everything
02. Caroline
03. Like No Tomorrow