The Morning After You Can't Hurt Steel

Rising Records

The Morning After

Deze heavy / Power metal band uit Essex, Engeland genaamd  The Morning After heeft met ‘You Can't Hurt Steel’ een aardige schijf op zak. Zodra je het intro voorbij bent, klinkt het lekker. Het eerste nummer “Lost In Time” is behoorlijk gevarieerd en grijpt mijn aandacht meteen vast, verder doen de gitaarpartijen me hier en daar zelfs wat aan Iron Maiden denken. Van grunts en pittige metal schiet de band dan weer naar een meezing refrein in “Hell Or High Water” en “Crush Kill Destroy”. De mannen zijn duidelijk niet in een hokje te plaatsen, ze kunnen volgens mij dan ook door een heel breed publiek beluisterd en gewaardeerd worden. Ze zijn wel van meer markten thuis dan heavy / power metal. We krijgen echt van alles te horen. Een echte uitschieter is dan ook de heerlijke ballad “In The Heart Of The Young”. De zanger heeft een redelijke stem die lekker hoog en soms een beetje schor en rauw klinkt, deze heren weten wat diversiteit betekent. De band bestaat verder uit een aantal zeer getalenteerde muzikanten en ik denk dat deze schijf voor veel mensen wel toegankelijk is. De lekker gitaarpartijen worden regelmatig afgewisseld met vette sferische keyboard en alles wordt dichtgeslagen met degelijk drumwerk.

Dat de heren via hun kleding en kapsels duidelijk willen laten zien wie ze zijn en waar ze van houden, zal voor de ene fantastisch zijn en een ander denkt er waarschijnlijk het zijne van. Maar als je de heren ziet, weet je wel meteen waar sommige muziekstukken en hun roots vandaan komen.
Al met al heeft The Morning After met “You Can't Hurt Steel” dan ook een zeer degelijk en gevarieerd album weten af te leveren die de doorgewinterde heavy, powermetal fan zeker zal kunnen waarderen. (Talitha Martijn)

01. Metropolis
02. Lost In Time
03. Hell And High Water