The Lucifer Principle Welcome To The Bloodshed

Apache Records / Suburban

The Lucifer Principle

De deathmetallers van The Lucifer Principle uit Apeldoorn, Nederland, hebben de laatste tijd aardig aan de weg getimmerd om één van de grotere death metal bands van Nederland te worden. Afgelopen 15 mei is het inmiddels tweede album vande band uitgekomen via Apache Records, het album heeft de titel ‘Welcome To The Bloodshed’ meegekregen. De teksten van het album vormen een compleet verhaal van een klein stadje genaamd Bloodshed, die ogenschijnlijk open en gastvrij is. In “Bloodshed” is alles net even anders als in de normale wereld en groeien de inwoners op met geweld en bedrog.

‘Welcome To Bloodshed’ is een plaat waar je niet omheen kan. Er zijn twee nummers te beluisteren op hun myspace pagina, namelijk “Born In Bloodshed” en “Graveyard Ave”. Als deze nummers je bevallen, dan hoef je eigenlijk niet eens deze review te lezen en kan je het schijfje gewoon gelijk gaan aanschaffen. The Lucifer Principle misstaat niet tussen namen als Pestilence en Gorefest bijvoorbeeld. Ik kan over de cd het volgende vertellen, deze is bijna nog beter dan de vorige cd die al erg goed scoorde! Het album opent met het groovende “Born in Bloodshed” voorzien van een melodieus (lees meezingbaar) refrein. Tijdens deze song wordt omschreven hoe de jongste inwoners van Bloodshed opgroeien om te verleiden, bedriegen en te moorden. De kinderlijke onschuld groeit uit tot een geprogrammeerd moordlustig spel (het omgekeerde van onze maatschappij). Op het nummer “Bond Of Supremacy” zingt God Dethroned’s zanger Henry Sattler vervolgens een nummertje mee, de song handelt over een persoon die een pact met de duivel sluit om ultieme macht te verwerven. “Graveyard Ave.“ is dan weer een typische The Lucifer Principle song, brute, lompe old school groovende deathmetal overgoten met een dun thrash sausje. Ook de volgende songs liggen in het zelfde straatje. Het volgende “Nullification of Life” is dan vervolgens het snelste nummer van het album, waarbij het verhaal over moord en doodslag verder wordt uitgediept. Eigenlijk gaan alle nummers over de maatschappij van nu maar dan met een duistere sluier over de wereld. Bij het nummer “The Burial” horen we het intro wat normaal tijdens de live shows ook als intro werd gebruikt, een leuk idee om dit in een song te verwerken. Eigenlijk alle nummers zijn goed te noemen en luister ook vooral naar de songteksten, we gaan het verhaal hier verder dan ook niet uit de doeken doen, maar The Lucifer Principle heeft een zeer goed verhaal weten weer te geven. Verder bijzondere detail is dat deze band geen gewone bas gebruikt maar een echte rechtop staande contrabas!! Gelijk kan ik zeggen dat dit ook de enige deathmetal band is (volgens mij in heel Europa) die met een contrabas speelt. Dat verklaart voor mij ook gelijk deels het lekker groovende geluid. Verder staat er op het album ook nog een videoclip van de song “Graveyard Ave.”, die zeker de moeite waard is om eens te bekijken.

Het album werd gemixt door de inmiddels redelijk bekende, Jochem Jacobs (Textures). Alles zit gewoon fantastisch in elkaar, ook het art-work is prima in orde dat werd verzorgt door Sieger Miedema. Over het algemeen kan ik wel zeggen dat de nummers erg lomp en bruut overkomen, maar dat past prima bij de stijl van deze band, klasse. Aanrader voor de deathmetal fans! (Talitha Martijn)

01. Born in Bloodshed
02. Bond of Supremacy
03. Graveyard Ave.