The Gathering The West Pole

Psychonaut Records / Suburban

Website : The Gathering

The Gathering is een typische band, je houd ervan of je kunt er gewoonweg niet van houden. Ze draaien alweer een behoorlijke tijd mee en zijn nog steeds invloedrijk onder velen. ‘Home’ was alweer een tijdje uit en nu komt de band terug met hun negende studio-album ‘The West Pole’.

Een verrassing aan ‘The West Pole’ die gelijk opviel is dat de voormalige zangeres Anneke van Giersbergen niet meer van de partij is. Zoals vaak het geval is en zo ook bij The Gathering is de zanger of in dit geval zangeres onvervangbaar. Er zullen mensen zijn die afhaken omdat zij vinden dat de nieuwe zangeres niet op haar plaats is en dat Anneke daar had moeten staan. Maar er mag gezegd worden dat de huidige vocaliste het prima doet. Aangezien we geen vergelijkingsmateriaal hebben op ‘The West Pole’ is de vervangster op haar plaats.

Naar verwachting klinkt het album totaal anders dan de voorganger(s), aangezien de band zo vooruitstrevend is en altijd op zoek naar verandering is dat ook niet vreemd. ‘The West Pole’ klinkt anders ten opzichte van haar voorgangers omdat het elektronische sfeertje veel minder op de voorgrond staat. Dit negende exemplaar klinkt veel meer rock als al haar voorgangers en naar mijn idee is dat een goede keuze geweest.

De muziek op de schijf is natuurlijk weer overladen met sfeer. Deze muziek dient gedraaid te worden tijdens het relaxen, gebruik je fantasie en je wordt ergens naartoe meegevoerd. Het album verveelt mij totaal niet en is ook niet te langdradig naar mijn smaak. Eigenlijk is deze cd niet diepgaand te beschrijven aangezien het een ervaring opzich is om er gewoon naar te luisteren. Persoonlijk kan ik geen negatieve punten vinden en ik denk dat fans van Anneke van Giersbergen dit album zeker ook zullen gaan waarderen ondanks dat zij de band verlaten heeft. (Frank de Vreugd)

Score: 87/100

01. When Trust Becomes Sound
02. Treasure