The Dead Lay Waiting We Rise

Rising Records

The Dead Lay Waiting

De uit Swindon, Engeland afkomstige deathcore metal band The Dead Lay Waiting wist in 2008 een deal in de wacht te slepen met Rising Records. Wie de releases van Rising Records een beetje in de gaten houd weet dat de band grossiert in metalcore en deathcore bands en zo is dat met de The Dead Lay Waiting niet anders. Het debuutalbum van deze jonge band zal op 29 september verschijnen en is als we het bijgevoegde promoblaadje moeten geloven de zoveelste Engelse belofte.

Het album opent met “Anxiety”, een middelmatige metalcore song, maar als het zoetsappige refrein ‘It’s so unfair, you have chosen him before me’ wordt ingezet beloofd dit een lange zit te worden. Gelukkig gaat het er in de volgende nummers al wat harder en steviger aan toe, de drums knallen behoorlijk en ook de grunts van zanger Luke weten te overtuigen. Verder zijn het echter de standaard metalcore rifjes die de band ons voorschotelt, voorzien van de nodige melodie en breakdowns zoals we wel vaker gehoord hebben. Ook zijn de songs voorzien van enige screamo invloeden. De rest van de songs op het album zijn er dan ook dertien in een dozijn, de enige die eigenlijk opvalt is drummer Tom die de ene na de andere blastbeats op ons afvuurt, luister maar eens naar het snelle “I'll Hunt You Down“, “Just In Time” of het afsluitende “Show Your Worth”. Wat betreft de productie van het album zit het wel goed, het geluid is dan ook zuiver, hard en helder.

Al met al weet The Dead Lay Waiting met ‘We Rise’ de belofte niet waar te maken, het ontbeert de band dan ook aan enige originaliteit en ook de songs zijn van een middelmatig niveau. Jammer, maar dit is een gemiste kans voor deze band.

01. Anxiety
02. 50S
03. I'll Hunt You Down