The Burning Rewakening

Massacre Records

Website : The Burning

Het tweede album van de Deense band The Burning dat op 27 februari uit zal komen is er één die tegen alles ingaat wat death / thrash metal is. Het album heeft de titel ‘Rewakening’ meegekregen en is in Duitsland opgenomen. Het album staat vol met agressieve en hevige muziek. Invloeden van de bandleden komen van bands als Slayer, Sepultura en Pantera. Op dit album geen overdreven dubbele gitaarpartijen maar gewoon simpel 1 gitaar die flink lager is gestemd. Dit geeft het album toch erg veel dynamiek. Er staan veel up-tempo nummers op met daarin simpele drums en goede baspartijen. Ondanks de kleine line-up van de band, namelijk 4 bandleden, komt er toch een flinke muur van geluid op je af. De zang is samenspel van zware growls en de wat meer bekendere metal screams waarbij elk nummer een goede balans tussen zang en muziek heeft.

Het album begint meteen goed met een agressief en melodisch nummer waarin duidelijk wordt dat de zanger meerdere technieken gebruikt in de zang. Het tweede nummer is een up-tempo nummer waarin de gitarist goed laat horen wat die kan door middel van de vele tempo wisselingen. Iets wat dit album zeer ten goede komt. “Carnivora” het derde nummer is ideaal materiaal voor een single. Dit trash metal achtige nummer is snel en agressief en wordt afgewisseld met snelle riffs en strakke drumpartijen. Halverwege het nummer zit er zelfs een heuse gitaarsolo in. Dit is dan ook een aangename verassing.

In de volgende paar nummers laat de zanger horen wat die kan en dat is zeker niet mis. Mooie strakke growls en goede screams die niet onder doen voor de screams tegenwoordig gebruikt in de meer populaire metalscene. In de nummers wordt veel gebruikt gemaakt van een distorded basgitaar geluid. Dit is vooral te horen in het nummer “He Who Whispers In The Back Of Us All”. Dit is iets wat je graag wilt horen in zware en agressieve muziek. Het nummer dat gelijknamig is aan de album titel, is een strak en goed samenhangend nummer. Goede zang die toch aardig clean is. In dit nummer is echt het effect gecreëerd dat er twee gitaristen aan het werk zijn. Het is een melodisch nummer dat volhangt met strakke korte riffs en goede drums.

Dit album is een album waar de bandleden zeker trots op mogen zijn. Het heeft een volwassen sound en het lijkt nu niet meer mis te kunnen gaan voor de band om wat meer bekendheid te krijgen. Het is een album die het de moeite waard is om te kopen als je van death en thrash metal houd. Een echte must have voor de hardcore metal fan. (Bernard Bruins)

01. It Came From The North
02. Cloven Hoof
03. Carnivora