The Answer Everyday Demons

Steamhammer / SPV

Website : The Answer

Op 2 maart komt de nieuwe CD van de Noord-Ierse hardrock formatie The Answer uit. 'Everyday Demons' is de opvolger van het uit 2006 stammende 'Rise'. Omdat deze heren met Rise al een topplaat uitgebracht hebben, die liet horen dat er echt nog hoop is voor ouderwetse lekkere rock, waren de verwachtingen mijnerzijds hooggespannen.

De nieuwe dan; hij opent al lekker met “Demon Eyes”, dat zo op de vorige plaat had kunnen staan, lekker gas geven en rocken maar. Ik betrapte me al meteen met mijn air guitar in mijn handen, dus dat zegt genoeg. Dat deze rockende lijn doorgezet wordt, blijkt op “Too far gone”, waar gitarist Paul Mahon laat horen dat hij een lekker moppie kan spelen, door middel van vette riffs en lekker soleerwerk. Op het midden van de plaat nemen de Noord Ieren even gas terug, waardoor topzanger in spé Cormac Neeson vol tot zijn recht komt. Heerlijke strot heeft die gast zeg, doet me denken aan een kruising tussen Robert Plant en David Coverdale ten tijden van Deep Purple, maar dan met een onmiskenbaar Iers accent. Heerlijke bluesy nummers zoals “Cry Out", "Why'd You Change Your Mind", en “Tonight” hebben dit tot gevolg. Wat rustiger dan op de vorige plaat, maar The Answer laat ook horen op deze manier uit de voeten te kunnen met hun roots en invloeden. Na het wat rustigere middenstuk op deze plaat, wordt aan het eind nog even een beetje gas bijgegeven met “Evil man” en “Dead Of The Night”.

Is het dan niet onorigineel hoor ik je denken? Ja, eigenlijk doen ze niks echt nieuws, maar het wordt wel zo oprecht gebracht, en de mix van ouwe rock en stadion meezingers zit wel dusdanig goed in elkaar, dat ik hoop dat deze gasten niet op de kloon stapel terecht komen. Dat zou ze tekort doen namelijk. Over stadions gesproken, ze staan van het voorjaar in het voorprogramma van AC/DC, op de bijna uitverkochte stadiontoer. Een betere springplank kan The Answer zich niet wensen. (Koos van Marle)

85/100

01. Demon Eyes
02. Too Far Gone