The Agonist Lullabies for the Dormant Mind

Century Media records / EMI Music

Website : The Agonist

De metalcore band The Agonist zal binnen enkele weken hun tweede album ‘Lullabies for the Dormant Mind’ op de mensheid loslaten. De opvolger van het in 2007 uitgebrachte debuut ‘Once Only Imagined’ zal via Century Media Records verschijnen. Deze Canadese band onder aanvoering van zangers Alissa White-Gluz laat ook op deze twee langspeler een mix horen van stevige metalcore gemixt met de nodige dosis death metal en enige gothic invloeden.

Het album opent met ‘The Tempest’, een redelijk stevige, uptempo song waarbij de band meteen laat horen wat zij waard zijn. De cleane zangpartijen van zangeres Alissa worden afgewisseld met stevige grunts en felle screams en tevens wordt de song voorzien van enige gothic invloeden. Tijdens de volgende track ”... And Their Eulogies Sang Me To Sleep” geeft de band meteen volgas om door te gaan met het redelijk “Thank You, Pain”. Muzikaal zit het overigens verder wel goed, de band voorziet ons van de nodige hoeveelheid riffs, krachtige drumpartijen van Simon McKay en hebben de songs een sterk tekstueel thema. “Birds Elope With The Sun” is een van de betere nummers van het album, de rauwe zangpartijen worden ondersteund door beukende ritmes en afwisselende gitaarriffs. Ook de volgende songs van het album kennen dezelfde ingrediënten, luister maar eens naar het uitstekende “Martyr Art“ waar ik overigens wel enige Cradle of Filth invloeden terug hoor. Waarom het nummer “Swan Lake“ op mijn promo ontbreekt is mij een raadsel, maar verder komen we nog wel het afwisselende “When The Bough Breaks”, voorzien van de nodige breaks en tempowisselingen alvorens het album wordt afgesloten met het uitstekende “Chlorpromazine” waar tegen het einde van de song de Cradle of Filth invloeden weer boven komen drijven.

Al met al levert The Agonist me dit album een zeer degelijke opvolger van het in 2007 uitgebrachte debuut ‘Once Only Imagined’ af. Het album kent voldoende variatie, de harde agressieve metalcore voorzien van de nodige melodieuze zang en groovy gitaarpartijen laat horen dat de band met dit album behoorlijk gegroeid is. Verder heeft de band enkele nieuwe songs op haar myspace pagina geplaatst voor wie de band eerst eens uit wil checken.

01. The Tempest (The Siren's Song; The Banshee's Cry)
02. ... And Their Eulogies Sang Me To Sleep
03. Thank You, Pain