Tenet Sovereign

Website : Tenet

Tenet is het nieuwe band project van Jed Simon (Strapping Young Led, Zimmer’s Hole), de rest van de band wordt aangevuld met Byron Stroud (Strapping Young Led, Fear Factory), Glen Alvelais (Forbidden, Testament, LD/50), Steve Zetro Souza (Legacy / Exodus / Dublin Death Patrol) en niemand minder dan drummer Gene Hoglan (Death, Testament, Dark Angel, Strapping Young Led) waarbij de band uiteindelijk voor drie vijfde uit voormalig Strapping Young Led leden bestaat. De stijl van de band ligt, (hoe kan het ook anders) in het straatje van bands zoals Exodus, Dark Angel, Testament, en eerder genoemde bands van de diversen leden. Het moge dan ook duidelijk zijn dat we hier met een zeer strakke thrashband. Maar dat kan ook niet anders als je ziet welke muzikale grootheden er in de bezetting van deze band zitten. Ook de productie is natuurlijk niet door de eerste de beste gedaan, hiervoor hebben de mannen niemand minder dan Vincent Wojno en Andy Sneap aangetrokken die eerder werkten met bands zoals Machine Head, Kreator, Opeth en Death, beide heren behoeven dan ook geen verdere introductie.

De band doet dan ook gewoon waar ze goed in zijn, echte old school bay area thrash maken! De zang van Steve Zetro Souza (Legacy / Exodus / Dublin Death Patrol) klinkt heerlijk, lekker hoog en stevig. Zoals we van dit genre gewend zijn is ook dit album doorspekt met vette riffs en solo’s gecombineerd met het sublieme snelle en strakke drumwerk van Gene Hoglan. Het album opent zeer sterk met het nummer “Being And Nothingness”dat voorzien is van alles waar vette thrash voor staat. Dit is gelijk een bikkelharde opener van deze goede cd. Dan heb je ook “Indulge Me” met zeker veel old school thrash, zoals je mag verwachten van deze groep muzikanten die hun voetsporen al lang geleden gezet hebben in de wereld van de thrashmuziek. Het nummer “Going Down” is een iets rustiger nummer wat zeker niet misstaat op dit meesterwerk. Check verder vooral de vette uitschieters “Unnameable” en “Crown of Thorns”. De lengte van het album is wat aan de korte kant. Na een haf uurtje zit het er alweer op. Het voordeel hiervan is dan dat je de plaat gewoon nog een keer opnieuw kan afspelen, zullen we maar denken.

Dit thrash album van de maand bevat een mix van invloeden van alle bands waarin de muzikanten hebben gespeeld. Zo nu en dan hoor je een beetje Forbidden, dan weer een stukje Exodus en daarnaast weer een vleugje Dark Angel. Al met al een sterk staaltje werk. Voor deze cd kan ik zeggen dat iedere thrash fan deze zonder het album geluisterd te hebben, blind aan kan schaffen. Alleen al aan de bezetting te zien weet je dat je kwaliteit krijgt. Ik kan wel heel lang door blijven schrijven over deze cd maar ik druk je op het hart, kopen die plaat! (Talitha Martijn)

01. Being And Nothingness
02. Indulge Me
03. Crown Of Thorns