Sycronomica Sycroscope

Silverwolf Productions

Website : Sycronomica

Sycroscope is het derde album van de Duitse band Sycronomica, die al aan de weg timmert sinds 1996. Geen grote productie hoor ik u denken? Dat dacht ik ook, echter stamt het debuutalbum pas uit 2004, daarvoor werden er een aantal demo`s uitgebracht. Het huidige album wordt via het mij onbekende Silverwolf Productions uitgebracht.

Eerst nog wat korte informatie, voordat deze review echt losbarst. Het is een melodieuze black metal band uit Duitsland, die bestaat uit 6 heren, die vooral bekend lijken te zijn in eigen land. De muziek wordt in twee talen gezongen, Engels en niet heel verbazend Duits. Dit geeft nog wel wat schwung aan de verder vrij standaard melo-BM, die erg een stempel heeft van oude Cradle of Filth en Dimmu Borgir. De liefhebber weet waarschijnlijk genoeg en kan meteen naar de webwinkel racen om deze plaat te bestellen. Voor iedereen die zich nog af vraagt wat hij of zij met dit werkje aan moet:

Stel je voor dat “Stormblåst” met een fatsoenlijke productie uitgebracht zou zijn. Dat is natuurlijk al gebeurd, maar stel het je maar nog een keer voor. Dan kom je verdomd dicht in de buurt bij Sycroscope! De muziek laat zich vooral kenmerken door up-tempo drums, zonder echt te blasten, nette gitaarriffs, zonder echt onderscheidend te worden, keyboardpartijen, zonder al te erg te overheersen, screams, zonder echt gemeen te worden. Waar ten tijde van “Stormblåst” misschien nog wel wat magisch had, is die magie er wat mij betreft wel af. De heren kunnen prima spelen, daar niet van, en live zou ik dit ook prima een paar nummertjes trekken. Maar het is voor mij toch een te erge A-ha erlebnis. Wat grappig is, want die komen ook weer uit Noorwegen.

Dus de teneur van dit verhaal is, hou je van degelijke melodieuze black metal, die niet al te veel avontuur in zich heeft, maar toch lekker wegluistert in de korte dagen voor kerst, koop dan vooral deze plaat. Wil je wat verder kijken, maar toch dat nostalgische gevoel behouden, zou ik gewoon een oude Dimmu Borgir of Cradle of Filth plaat nog een slinger geven. Dat beklijft toch wat meer dan deze degelijke Duitsers. (Koos van Marle)

65/100

01. Preludium III
02. Kaleidoscope