Swallow The Sun New Moon

Spinefarm Records

Swallow The Sun

De melodic doom-metal band Swallow The Sun heeft onlangs zijn vierde album ‘New Moon’ uitgebracht via Spinefarm Records. Grotendeels bevat dit album wat je verwacht van het genre: trage riffs, een deprimerende muzikale atmosfeer en teksten over dood en verlies. Swallow The Sun incorporeert echter veel melodie, snelheidswisselingen en een eigen progressieve draai.

De gitaren klinken behoorlijk chunky en doen aanzienlijk meer dan een geluidstapijt neerleggen voor depressieve zanglijnen. Vocaal gezien verandert de stijl juist geregeld en schijnbaar zonder moeite: van black metal screams naar clean en death metal grunts. Door de heldere mix komt dit goed naar voren. Sowieso is de mix een pluspunt te noemen. Wisselingen van rustige intro’s naar meer uptempo delen of zelfs black metal blastbeats komen zo goed over bij de luisteraar. Het drumwerk is door de bank genomen bepaald niet heel spectaculair en hier hadden best wat interessante ideeën gepast. Het geeft echter wel voldoende ondersteuning voor de overige bandleden die zoals gezegd een aparte draai aan de muziek geven. Van zwaar en langzaam naar symphonisch en leegte wordt de dynamiek in het album vrij constant boeiend gehouden en in sommige tracks is het zelfs catchy te noemen. Wel is het zo dat de ‘spooky’ delen veel weg hebben van de muziek van Katatonia maar het niet echt halen bij hoe die band het doet. Een nummer als ‘Falling World’ wil daardoor wat langdradig worden terwijl dit met net vijf minuten juist een van de kortere tracks van de plaat is. Anderzijds was dergelijke uitgesponnenheid te verwachten.

Al met al is ‘New Moon’ een album dat een of twee luisterbeurten extra nodig heeft om goed over te komen. De dynamiek komt door de heldere mix extra goed naar voren en er is genoeg muzikale actie om ook mensen die minder in het doom-metalgenre zitten te kunnen boeien. Swallow The Sun treedt samen met Long Distance Calling op in het voorprogramma van Katatonia op 5 maart in de Doornroosje en 6 maart in de P60. (JvS).

01. These Woods Breathe Evil 6:44
02. Falling World 5:09
03. Sleepless Swans 7:24