Submission Code of Conspiracy

Blistering Records

Website : Submission

Deze in 2003 opgerichte Deense metal band leek in 2005 een eendagsvlieg met slechts één goed nummer. Maar het tegendeel wordt bewezen als er gekeken wordt naar de show history van de band. Submission speelde onder meer naast bands als Hatesphere, Darkane, The Forsaken & Volbeat. Ook stonden ze in 2005 op het festival in Roskilde. Een andere grote overwinning voor de band was er in ook 2005, zij wonnen namelijk in dat jaar de Deense metal award voor beste band met een zelf gefinancierd album.

In 2006 heeft de band hun eerste studio album onder een label opgenomen, genaamd ‘Failure To Perfection’. In dat jaar werden er opnieuw twee Deense metal awards binnen gehaald, de award voor “Best Debut Album” en “Best Track”. Na een nieuwe platen contract binnen gehaald te hebben verliet de zanger vlak voor de opnamen van het nieuwe album de band. Nadat de band een nieuwe zanger had gevonden werd er weer een nieuw platen label gevonden waarop meteen werd begonnen met de opnames van het nieuwe album.

De muziek is te omschrijven als snelle, pittige en harde metal. Met daarin harde en snelle riffs met goeie drums. Hier en daar zitten er wat solo’s en keyboard effecten in de nummers. De zanger zingt duidelijk in 2 stijlen. Een harde meer agressieve en zware scream stijl afgewisseld met mooie cleane zang. Zoals ze zelf omschrijven bouwt de band een brug tussen bands zoals Killswitch Engage en Arch Enemy. En dit hoor je in de stijlen zeer zeker terug. Op het album staan in totaal elf nummers die ieder weer van elkaar verschillen. Van heel zwaar tot heel melodisch. Op het album staat ook 1 volledig instrumentaal nummer waarin de band laten horen dat ze ook instrumentaal hun mannetje staan. Goeie strakke gitaarpartijen met wat leuke solo’s. Tot mijn grote verbazing staat er zelfs een akoestisch nummer op het album dat daarmee voor een aangename afwisseling zorgt. Ondanks dat het een metal band is vind ik het een aardig poging en wat leuks van dit nummer te maken. Het is een album die in je collectie als metal fan niet zal misstaan. Ze hebben niet voor niets al die awards gewonnen. (Bernard Bruins)

01. 111008666700
02. Rebel of Society
03. Imaginary Freedom