Snail Blood

MeteorCity Records

Website : Snail

Voor de verandering heb ik vandaag een stoner/ space cd van het Amerikaanse Snail voor mijn neus gekregen. Het album heeft de titel ‘Blood’ meegekregen en is onlangs via MeteorCity Records uitgekomen. Snail werd in 1992 opgericht door Marty Dodson, Matt Lynch en Mark Johnson in Seattle, Washington. In 1993 bracht Snail hun gelijknamige debuut album uit, een jaar later gevolgd door de EP ‘All Channels Are Open’. Echter nog voor het tweede album werd opgenomen ging de band uit elkaar en dat ondanks dat de songs voor deze tweede release al op een 4-track demo waren opgenomen. In 2008 kwam de band na jaren weer bij elkaar om samen met de toevoeging van tweede gitarist Eric Clausen een doorstart te maken en het tweede nooit officieel opgenomen album alsnog af te maken.

Als je de muziek van Snail in een hokje moet plaatsen denk ik al snel bij een mix van bands als Black Sabbath, Pink Floyd, Melvins en bijvoorbeeld Velvet Underground. Maar ook als je van de muziek van Foo Fighters en Corrosion Of Conformity houdt zou je deze band wel kunnen waarderen. Volgens bijgeleverde biografie noemt de band hun muziek “high gain acid rock”, en dat komt behoorlijk overeen met wat ik op het album hoor. Zelf vind ik de band hier en daar ook erg melodisch, psychedelisch en soms wat slepend. Wat opvalt zijn de overduidelijke aanwezige heavy gitaren. Het nummer dat ik erg mooi vind is bijvoorbeeld “Relief”, dit omdat het een erg zweverig akoestisch nummer is waarmee de heren bewijzen dat stoner ook heerlijk kan klinken als het un-plugged is. De typische ‘kant-en-klaar’ stoner rock nummers van dit album zijn te vinden in de songs “Underwater” en “Via / Penny Dreadful”. Dan hebben we nog “Mental Models” dat stevig, slepend en bijna doomy klink. Wel moet je het album een paar luisterbeurten geven om alles wat er gebeurt te kunnen ontdekken en om alle nummers te absorberen. De productie is verder dik in orde, het geheel klinkt lekker en ook het artwork van deze MeteorCity Records release ziet er weer prima uit. (Talitha Martijn)

01. Mental Models
02. Sleep
03. Underwater