Slayer World Painted Blood

Sony Music Entertainment

Slayer

Zo’n drie jaar na het uitstekende ‘Christ Illusion’ komt Slayer eindelijk met de opvolger ‘World Painted Blood’ op de proppen. Het album werd geproduceerd en gemixt door de heren Greg Fidelman en de welbekende Rick Rubin. Slayer behoeft natuurlijk geen verdere introductie en na enkele luisterbeurten kan ik concluderen dat deze nieuwe schijf klinkt zoals het moet zijn. Dikke vette old-school nummers in Slayer stijl! Dat deze heren helemaal bovenaan het lijstje met jaren 80 thrash legendes staan, hoef ik jullie niet meer te vertellen. Aan de speculaties dat dit wel eens de laatste Slayer plaat zou kunnen zijn, doe ik niet mee. De heren kunnen waarschijnlijk nog jaren mee, zeker als je de nieuwe plaat gehoord hebt.

De songs op het nieuwe album zijn vetter en sneller dan ooit! Een album van rond de veertig minuten en met elf songs, brengen mij al snel in de stemming voor de concerten die de band binnenkort zal geven in Nederland. Het opvallendst is dat de diverse nummers zo op de andere schijfjes van eerder uitgebracht werk zouden passen. Er zitten eigenlijk alle ingrediënten in die we van de hele Slayer discografie kennen. Het tiende album van deze stoere mannen is gewoonweg zeer goed te noemen. Maar ik maak geen vergelijkingen met vorige toppers, iedereen heeft zo zijn eigen voorkeur wat betreft het beste Slayer album aller tijden is. Het eerste nummer “World Painted Blood” begint eigenlijk meteen goed. De gierende en beukende gitaren samen met de strakke drums, brengen dit nummer gelijk naar een hoogtepunt. De snelheid en het ruige geluid is fantastisch. Wat verder opvalt op dit album dat het gaspedaal nogal eens wordt ingetrapt. Ook veel songs zijn voorzien zijn van de messcherpe solo’s van de heren Hanneman en King, luister maar eens naar het openingstuk van een nummer als “Snuff”. Het nummer “Hate Worldwide” was al eerder te beluisteren, en is ook rauw, snel en retestrak. Tijdens het zeer snelle nummer “Public Display Of Dismemberment” horen we zelfs een paar semi blast-beats, wat dit nummer zeer ten goede komt. De song “Americon” is opnieuw een politiek geladen song en klinkt lekker vet en verschilt iets van de andere songs door een heerlijke bijna groovende basgitaar. De vette messcherpe gitaarriffs zijn natuurlijk eigenlijk overal wel terug te vinden. Ook een goed en opvallend nummer dat al eerder te beluisteren was is het korte nummer “Psychopathy Red” en zou niet misstaan hebben op de klassieker ‘Reign in Blood’. Het volgende “Playing With Dolls” is dan weer een nummer dat het meest aansluit bij het vorige, uit 2006 stammende album ‘Christ Illusion’ aansluit. Het album wordt vervolgens afgesloten door het krachtige “Not of This God”, de song klinkt verder behoorlijk groovy, en is voorzien van een moderne sound, klasse!

‘World Painted Blood’ doet mij bij vlagen denken aan albums als ‘Seasons In The Abyss’ en ‘South Of Heaven’ maar ook hoor ik zo nu en dan overeenkomsten met het uit 1983 stammende debuutalbum ‘Show No Mercy’. Wat betreft het geluid van het album, dit klinkt behoorlijk old-school dat je bijna zou denken dat de cd al in de jaren tachtig opgenomen is, en nu pas is uitgebracht, daar moet je van houden. Het geheel had misschien met de huidige techniek toch nog wel iets voller kunnen klinken (vooral de gitaren). Maar met deze sound zijn wel alle instrumenten en zang duidelijk hoorbaar en van elkaar te onderscheiden. De stem van Tom Araya klinkt heerlijk en laten we hopen dat hij dit live ook waar kan maken. De drums van Dave Lombardo zijn natuurlijk altijd al dik in orde geweest. De kenmerkende gitaarsolo’s zitten ook strak in elkaar en het tempo van de nummers ligt ook nu weer op extreem hoog niveau. Uiteraard zijn de teksten van de alle nummers ook allen maar te omschrijven als de typische Slayer stijl, gedurfd, pittig en controversieel. Verder is de hoes van de cd niet zo controversieel als we gewend zijn, maar wel degelijk, het ziet er mooi uit. Fans van het eerste uur van de band kunnen met dit album ook in hun nopjes zijn want van elke klassieker uit de lange loopbaan van de band is wel iets terug te vinden, dit is dan ook een album als je als fan van de band in huis moet hebben. (Talitha Martijn)

01. World Painted Blood
02. Unit 731
03. Snuff