Skindred Shark Bites and Dog Fights

Bieler Bros Records / Suburban

Website : Skindred

Onlangs is het album ‘Shark Bites and Dog Fights’ van de Engelse reggae-metal band Skindred uitgekomen via Bieler Bros Records. De band onder aanvoering van voormalig Dub War zanger Benji brak in 2002 door met hun debuutalbum ‘Babylon’. Het nieuwe album is alweer het derde album van de band en is daarmee de opvolger van het in 2007 verschenen ‘Roots Rock Riot’.

Ook op dit nieuwe album wordt reggae, rock en metal moeiteloos tot één geheel gemixt en voorzien van enige elektronische geluiden voorzien van de unieke zangpartijen van Benji Webbe. Het album opent met “Stand for Something”, een redelijk uptempo nummer met herkenbaar refrein. Ook het volgende “You Can't Stop It” is een prima nummer voorzien van pakkende melodieën en de aanstekelijke zangpartijen van frontman Benji Webbe. Ook de Eddy Grant cover “Electric Avenue” waarvan het origineel uit 1983 stamt, bevalt mij zeer goed net zoals het volgende “Calling All Stations”. Het enigszins rustige, bijna ballad achtige “Who Are You?“ kan mij dan weer wat minder bekoren maar gelukkig herpakt de band zich met het knallende “Invincible” dat het album afsluit.

Na een half uurtje zit het er echter alweer op en moet ik concluderen dat deze plaat meer van het zelfde is en niet veel afwijkt van de eerdere releases. Het album is verder voorzien van een uitstekende productie en mede door de afwisselende arrangementen, de vette groove en de zangpartijen van Benji Webbe luistert het album gemakkelijk weg. Echter het vernieuwende is er nu wel af en ik geef ‘Shark Bites and Dog Fights’ nog wel het voordeel van de twijfel. De band zal dan ook goed na moeten denken over een eventuele volgende release, dit zal een knaller van formaat moeten worden want anders zal de band ten onder gaan in de vele releases die de overvolle markt overspoeld.

01. Stand for Something
02. You Can't Stop It
03. Electric Avenue