Sights & Sounds Monolith

Redfield Records / Suburban

Sights & Sounds

Sights & Sounds is en Canadese band met in de gelederen onder meer zanger, gitarist Andrew Neufeld van de hardcore punk band Comeback Kid en diens broer Joel Neufeld die tevens werkzaam is in de band Sick City. De band wordt gecompleteerd met Matt Howes en Adrian Mottram, beiden van Figure Four. Sights & Sounds werd in 2006 opgericht en niet veel later in 2007 verscheen vervolgens hun eerste self-titled EP. Het debuutalbum ‘Monolith’ werd geproduceerd door Devin Townsend en ligt alweer sinds eind juli in de betere platen en cd winkels.

Na enige malen het debuutalbum van Sights & Sounds beluisterd te hebben kan ik de sound van de band nog steeds moeilijk omschrijven. Het geheel is melodieus, maar toch ook wel pittig en bevat diversen post hardcore- en punk invloeden maar het geluid is dan zo nu en dan toch ook weer wat poppy. De zangpartijen van Andrew Neufeld zijn prima en worden overtuigend gebracht, zo weet hij op soepele wijze cleane zang af te wisselen met zware donkere stukken, luister maar een naar een nummer als “The Clutter”. Ook instrumentaal zitten de song goed in elkaar en zijn deze voorzien van de nodige melodieuze en progressieve structuren zoals goed waarneembaar is tijdens bijvoorbeeld “Neighbours“.

Met ´Monolith´ heeft Sights & Sounds een behoorlijk debuutalbum weten af te leveren, echter het blijft moeilijk om de band in een hokje te plaatsen waardoor het moeilijk zal zijn om een specifiek publiek aan te trekken. We hebben hier dan ook niet met een band als Comeback Kid te maken, Sights & Sounds heeft een geheel eigen geluid weten te creëren. Fans van eerder genoemde band zullen dan ook wel eerder afhaken, maar is je visie wat breder dan haal je met deze release een zeer leuk album in huis. Wat betreft de kwaliteiten van de band zit het wel goed en de productie is ook prima in orde. Verder ziet het artwork er zeer degelijk uit en degene die de band binnenkort aan het werk wil zien, zal een ritje naar België moeten maken want tijdens de aanstaande tour word Nederland overgeslagen.

01. Sorrows
02. Shudder St Kilda
03. Storm and The Sun