Sidewaytown Years In The Wall

Viva Hate Records

Website : Sidewaytown

Eind november 2009 is album ‘Years In The Wall’ van het Duitse Sidewaytown verschenen via Viva Hate Records. Sidewaytown is een project van Markus Baltes die na het uiteenvallen van Autumnblaze in 2005 naar een nieuwe uitdaging zocht. Volgens de bijgeleverde info scheets werd het album is in 2007 al eens opgenomen met een Zweedse producer maar dit bleek een grote teleurstelling te zijn. Hierop nam Markus het album opnieuw op samen met engineer Theodor Schwadorf (Empyrium, The Vision Bleak) die hem eerder bij eerdere Autumblaze albums ook al bijstond.

Het album opent met het enigszins rustige en ingehouden “Sorry For The Bad View” voorzien van zweverige, zachte en dromerige zangpartijen. Ook het volgende “Paper Walls” kent dezelfde ingrediënten maar tijdens “Asylum F22.0“ gaat het er gelukkig al wat steviger tegenaan en de song is dan ook voorzien van degelijke gitaarpartijen. Ook de rest van het album bestaat voornamelijk uit afwisselende passages. Het ene moment gaat het er dan ook zeer rustig aan toe en het andere moment komt de band dan weer met zeer heftig uit de hoek zetten, luister maar eens naar de uitstekende gitaarpartijen tijdens “Outpatient: Voice”.

Met ‘Years In The Wall’ heeft Sidewaytown een prima postrock album afgeleverd voorzien van rustgevende passages die zo nu en dan verrassend worden afgewisseld met stevige, breed uitwaaierende gitaarpartijen waardoor het geheel over het hele album onvoorspelbaar blijft. Verder zal rustgevende sfeer van het album niet iedere metalfan aanspreken maar fans van bands zoals Sigur Ros, Long Distance Calling, Explosions in the Sky en het nieuwe werk van Anathema moeten dit album zeker eens een kans geven.

01. Sorry For The Bad View
02. Paper Walls
03. Asylum F22.0