Shadows Fall Retribution

Spinefarm Records

Website : Shadows Fall

In mijn cd speler draait het inmiddels alweer het vijfde studioalbum van Shadows Fall zijn rondjes. Het album genaamd ‘Retribution’ is een album met tien uitstekende nummers. De stijl die band heeft is niet echt in een hokje te plaatsen. Sommige nummers zijn snel met veel death metal invloeden. Andere nummers doen weer meer hard-rock achtig aan. Zoals de zanger ook zegt zijn ze in de loop van de tijd een stuk zelfverzekerder geworden in het maken van hun albums. Dit resulteert dan ook in een stukje goede muziek.

De nummers zijn goed opgebouwd en verrassen je de hele tijd. De nummers zitten technisch goed in elkaar en de band leden kennen en bespelen hun instrumenten goed. Een aantal nummers kent stevige riffs en dikke drum beats. Brian Fair heeft een stem dit goed bij de stijl muziek past. Een mengeling van Linkin Park/Metallica achtige Grunge en een goeie cleane stem op de refrein stukken. Enkele nummers kennen wat verrassende tempo wisselingen met daarin strakke en goede gitaar solo’s. Dit is al meteen te horen bij het eerste echte nummer op de cd. Namelijk nummer 2: “My Demise” genaamd. Een volgend nummer, het nummer “Still I Rise” is er één die goed up tempo begint en dit ook vast houdt gedurende het nummer. Brain Fair laat in dit nummer goed horen wat hij vocaal kan. Het nummer “Embrace Annihilation” is een lekker up tempo nummer waarin verschillende stijlen te horen zijn. Van death metal tot melodische metal en zelfs in het refrein een meer commercieel rockachtige sound. Het is wel te merken dat de band zich iets meer op de main stream liefhebbers hebben gericht. De song “Picture Perfect” begint bijna als een ballad stijl lied waarna er langzaam een wat meer rock achtige stijl aan te pas komt. Volgens de band zelf doen het couplet meer denken aan een couplet geschreven voor een Journey of Def Leppard nummer. Ik moet dan ook toegeven dat dit ook wel aardig klopt.

Met ‘Retribution’ heeft Shadows Fall een zeer degelijk, kwalitatief album afgeleverd dat de meeste metal liefhebbers wel aan zal spreken die niet in je collectie mag ontbreken. (Bernard Bruins)

01. The Path To Imminent Ruin
02. My Demise