Sepultura A-lex

Steamhammer / SPV

Website : Sepultura

Het nieuwe Sepultura album, getiteld 'A-Lex' zal op 26 januari via Steamhammer / SPV uitkomen. Voordat ik deze plaat begon te luisteren, vroeg ik mij toch af: na het nieuws dat ook Igor Cavalera ook Sepultura had verlaten, zou ik de volgende plaat nog wel kunnen zien als een echte “Sepultura” plaat. Ik bedoel, het laatste oprichtende lid heeft de band verlaten, alleen Paulo Jr is nog een origineel bandlid, wat kunnen we nog van deze band verwachten? Zeker als je ook het in mijn ogen vrij zwakke debuut van de Cavalera broertjes ernaast legt, waren mijn verwachtingen niet erg hoog gespannnen. De laatste platen van Sepultura heb ik zelfs ook niet meer gehoord (afgehaakt na Nation), maar het is nog steeds een band met een speciaal plekje in mijn hart. Het was Chaos AD dat mijn eerste introductie was met het echt ruige werk, en sindsdien ben ik er nooit meer van weggegaan. Een dubbel gevoel dus.

En om het zichzelf vooral niet nog veel moeilijker te maken, poepen Andreas, Paulo, Derrick en nieuwe drummer Jean Dollabella meteen maar even een conceptalbum uit. Het is een interpretatie van het verhaal “A Clockwork Orange” van Anthony Burgess. Echter meer mensen zullen de film van Stanley Kubrick uit 1971 kennen, die heden ten dage nog steeds als een klassieker gezien wordt. Terug naar de muziek, met nog een kleine tussenstop bij de album titel ,“A-lex” laat zich uit het Latijn vertalen als wetteloos. Niet geheel toevallig is Alex ook de naam van de hoofdpersoon van A Clockwork Orange.

Het album is in 4 delen opgedeeld door middel van de nummers Alex I t/m IV. Hierdoor zouden we dan moeten kunnen ontcijferen waar het verhaal zich bevindt. Nu lukt me dit niet hierdoor maar wel door de titels van de nummers. Misschien dat het met de teksten ernaast me wel zou lukken, maar die zitten nou eenmaal niet bij de promo. Na de eerste introductie volgt met “Moloko Mesto” een lekkere thrash song van ouderwets kaliber, gevolgd door “Filthy Rot” dat wel een erge Fear Factory feel heeft, vooral vocaal gezien. Daarna zakt het album wat in naar groovend mid tempo materiaal tot het eerste intermezzo “Alex II”. Grote kracht van het album is dat de nummers vooral niet lang zijn, zodat er voldoende variatie op deze plaat te horen is. Hierna kabbelt het album wel rustig voort met degelijke thrash metal met een goede groove, zoals bijvoorbeeld op de 2e Pantera plaat, of toch een beetje Chaos A.D. achtig, waarbij vooral “Forceful behavior” en “Strike” er uit springen voor mij.  Na het laatste intermezzo eindigt de plaat met “Paradox” en dat houdt in wat meneer Kisser van het hele verhaal vindt. Ik kom er nog steeds niet echt achter. Leuk is nog wel te vermelden dan “Ludwig van” een transcriptie is van de negende van, jawel, Beethoven. Muziek die ook in het boek centraal staat aan het einde van het verhaal.

Conclusie: Interessant album, maar toch geen oude Sepultura. Ik had daar stiekem misschien toch nog wel een beetje op gehoopt, maar het mocht niet zo zijn. Neem dit vooral niet op als een negatieve reactie, maar als een mening van mijzelf. Verder is dit gewoon een goed en degelijk album. Gun het zeker een luisterbeurt! En ga ze weer eens zien, eind februari zijn er 3 Nederlandse data. (Koos van Marle)

75/100

01. A-Lex I

02. Moloko Mesto