Science Faxtion Living On Another Frequency

Mascot Records

Website : Science Faxtion

Science Faxtion is een samenwerkings project van bassist Bootsy Collins (P-Funk) en gitarist Buckethead (Guns 'N' Roses), de zangpartijen worden verzorgd door Greg Hampton en verder komen we nog een hele rij gastmuzikanten tegen op het album. De heren Collins en Buckethead brengen ons op dit album een mix van funk, metal, pop, elektronica, techno en aanverwante geluidseffecten. De drumpartijen zijn verder voor het grootste deel door Brian) en Chris Collier ingespeeld en nam DJ Botieus de geluidseffecten voor zijn rekening. Het album lag overigens in thuisland Amerika al een tijdje in de schappen maar onlangs heeft het Nederlandse Mascot Records het album ook in Europa uitgebracht.

Het album opent met het funky maar vooral elektronische “Sci-Fax Theme” een beetje een vreemde song waardoor je meteen op het verkeerde been wordt gezet. De song bevat naast veel elektronische samples namelijk weinig gitaar of enige vorm van metal. Tijdens het volgende “Lookin For Eden” gaat de band uiteindelijk pas echt van start, de song is voorzien van een rustig voorkabbelende baslijn en is verder voorzien van spetterend gitaarwerk van Buckethead. Met “At Any Cost” komt de band pas echt op dreef en gaat ook het tempo enigszins omhoog, “Chaos In Motion” ligt vervolgens weer heel wat zwaarder op de maag maar bevalt mij toch wel. Verder worden de songs veelvuldig voorzien van de nodige samples, techno invloeden en wordt er veelvuldig gebruik gemaakt van scratchers, luister maar eens naar een song zoals tijdens het volgende “Famous”. Het titelnummer “L.O.A.F. “ is dan weer een mengeling van scratching, geluidseffecten, synthesizer en funk waarbij de song voorzien is van een aanstekelijk refrein.”Gone Tomorrow” is dan weer een mooie ballad, waarop het volgende funky “Life-Is-In-DeLiver” dan weer wordt gezongen door Bootsy Collins. “Take You Down” bevat dan weer stevige rockinvloeden die gemixt worden met de nodige funkinvloeden van bands zoals Living Colour en Slavior. Tijdens “What It is” wordt een gastbijdrage geleverd door Chuck D van Public Enemy. Tijdens “Fatally Flawed Flesh” gaat het tempo vervolgens behoorlijk omhoog, dit is dan ook een song waar de band pas echt staat te vlammen. Tegen het einde komen we dan nog het redelijke rock georiënteerde maar funky “I See Rockets” tegen waarop het album vervolgens wordt afgesloten door het wat vreemde “Zionplanet 10“, een mix is van pop en klassiek.

Instrumentaal zit het album verder prima in elkaar, het zijn dan ook vooral de gitaarpartijen van Buckethead en het uitstekende basswerk van Bootsy Collins die dit album interessant maken maar iedereen is van te voren wel gewaarschuwd want wie een metal of rock georiënteerd album verwacht komt bedrogen uit.

01. Sci-Fax Theme
02. Lookin For Eden
03. At Any Cost