Saxon Into The Labyrinth

Steamhammer / SPV

Website : Saxon

Op 12 januari zal het inmiddels negentiende album van het Britse Saxon uitkomen via Steamhammer/SPV. Het album werd opgenomen in Charlie Bauerfiend’s (Blind Guardian, Helloween, Hammerfall) studio in Krefeld, Duitsland en is de opvolger van het in 2007 verschenen ‘The Inner Sanctum’.

Het album gaat van start met “Battalions Of Steel “. Na een rustig, bijna gothic aandoend intro gaat de song naadloos overgaat in een episch nummer dat verder voorzien is van degelijke riff’s, een melodieus refrein, sterk drumwerk en de herkenbare stem van zanger Biff Byford. Verder krijgen we nog een aantal spetterende solo’s van gitaristen Paul Quinn en Doug Scarratt voorgeschoteld. Ook het volgende “Live To Rock” weet te overtuigen, de song was dan ook niet voor niets al enkele maanden geleden als (download) single verkrijgbaar. Enige minpuntje dat het tekstueel wat weg heeft van “I’ve Got to Rock (To Stay Alive)”, afkomstig van het voorgaande album van de band. “Demon Sweeny Todd” is een snelle song zoals we die zo graag horen van de band, deze zal het live zeker goed doen. Het volgende “The Letter”is een rustig tussendoortje, gezongen door zanger Byford waarna de song naadloos overgaat in het volgende “Valley Of The Kings“ waarop dan ook meteen de typische gitaren invallen, de song doet me een beetje denken aan de klassieker “Princess Of The Night”, klasse. “Slow Lane Blues” is, zoals de titel al aangeeft een blues georiënteerde track om vervolgens door te gaan het up-tempo “Crime Of Passion”. Tekstueel zitten de songs verder prima in elkaar en wijken dan ook niet veel af van eerdere albums van de band. Met “Voice” heeft de band een rustige ballad opgenomen, echter wat mij betreft hoeft dit niet zo. De rest van de nummers op het album zijn verder typische Saxon nummers, voorzien van degelijk gitaarwerk, snerpende solo’s en de herkenbare zangpartijen van Biff zoals het snelle “Hellcat”. Tegen het einde kom en we dan nog het mid-tempo “Come Rock Of Ages (The Circle Is Complete)“ tegen waarna het album vervolgens wordt afgesloten met “Coming Home”. Een song die eerder te horen was op het uit 2001 stammende ‘Killing Ground’ maar dit keer is de song met een country sausje overgoten. Saxon heeft met ‘Into The Labyrinth’ de stijgende lijn die enkele jaren gelden met het album ‘Killing Ground’ heeft ingezet dan ook weten vast te houden.

Het album is werd wederom opgenomen onder leiding van Charlie Bauerfiend, wat betreft het geluid en de productie zit het dan ook wel goed. Saxon is er dan ook dit keer opnieuw in geslaagd om sterk album af te leveren die over de gehele lengte van meer dan vijftig minuten boeiend blijft, klasse. Verder zal de band op 3 februari te zien zijn in het Tilburgse 013 om de nieuwe songs te promoten, het voorprogramma zal overigens verzorgd worden door niemand minder dan Iced Earth.

01. Battalions Of Steel

02. Live To Rock

03. Demon Sweeny Todd