Sarke Vorunah

Indie Recordings

Website : Sarke

Sarke als persoon is geen nieuweling op muziekgebied. Khold, Tulus en Sensa Anima zijn enkele van de bandjes waarin Thomas Berglie al speelde. Nu werd het echter tijd voor hem om een eigen band te beginnen waarin hijzelf alle instrumenten bespeeld. Om het geheel nog meer te laten klinken als de muziek van vroeger werd Nocturno Culto gestrikt om de vocalen voor z'n rekening te nemen.

Wat heeft dat dan als resultaat? Een vrij gevarieerd plaatje dat ondergedompeld is in een karakteristiek geluid. Niettemin klinkt de plaat heel fris en modern. Door de opzet van 1 gitaar klinkt het allemaal lekker simpel, en in zekere zin is de muziek dat ook. Opener 'Primitive Killing' begint al lekker met een leuke riff onder een polka-beat. Nu Nocturno al enkele platen van Darkthrone niet meer inkrijst maar meer inraspt, gebruikt hij zijn stem hier ook prima. Het nummer klinkt als een kruising tussen Motörhead en Celtic Frost, met tijdens de bridge zelfs een beetje Trouble-invloeden. 'Vorunah' laat tijdens het refrein al meteen horen dat er ook keyboards gebruikt zijn om de nodige sfeer op te wekken. 'The Drunken Priest' bevat wederom keyboards over de gitaar/drum/bas opstelling heen en verder een rustig tempo. 'Frost Junkie' is een wat langzamer nummer met zelfs wat meer Candlemass invloeden. Hoewel halverwege het nummer slechts gebaseerd is op 1 simpele riff heeft het verder een uitgesponnen palet van emoties. Nocturno's stem komt hier het beste tot z'n recht en laat het nummer nog meer desolaat klinken dan de spookachtige riffs al doen. 'Old' en 'Cult Ritual' zijn een lekkere simpele nummertjes welke bijna Motörhead-achtig aandoen. Rustig voortploegende riffjes, drums eroverheen en gaan. '13 Candles' is echter weer een langzame, keyboard-beladen nummer en zou je kunnen opvatten als een ode aan Quorthon en zijn Bathory. Het is echter geen cover. Afsluiter 'Dead Universe' is een kort maar krachtig einde, want op hoog tempo wordt het nummer er doorheen geragd. Slechts 8 regels tekst en 3 riffs verder is het snelle nummer alweer afgelopen en tevens ook de cd.

Wat krijg je dan voorgeschoteld in deze 37 minuten? Een redelijk afwisselende plaat, gestoeld op het verleden, opgenomen in het heden. De nummers rocken allemaal lekker en opener 'Primitive Killing' is echt heerlijk. Echter kunnen de wat langzamere nummers met keyboard al snel wat saai en eentonig worden. Wat dat betreft hinkt het album op twee benen en had het beter gekund. Niettemin is dit een aardig debuut van de band. Het album zal overigens pas op 27 april via Indie Recordings verschijnen, dus nog even geduld. (Thomas van Golen)

01. Primitive Killing
02. Vorunah
03. The Drunken Priest