Saidian Evercircle

Blistering Records

Website : Saidian

De Duitse powermetal band Saidian werd in 2004 opgericht door toetsenist Markus Bohr en binnen een jaar brachten de heren hun eerste album uit, de plaat droeg de titel ‘For Those Who Walked The Path Forlorn’. Ter promotie van dit album ging men op toer met Jon Oliva’s Pain en als blijk van waardering leverde Jon Oliva een vocale bijdrage op het volgende Saidian album ‘Phoenix’ (2006). De band kreeg te kampen met een flink aantal bezettingswisselingen maar een en ander stabiliseerde zich en naar eigen zeggen is de line-up anno 2009 de meest solide tot nu toe. De band verbond zich aan een nieuw label (het Zweeds/Amerikaanse Blistering Records) en dook in maart 2008 de studio in om het nieuwe album getiteld ‘Evercircle’ op te nemen. De Duitse producer Axel Heckert begeleidde het geheel en in september 2008 was de plaat klaar voor oplevering.

‘Evercircle’ is, met alle respect, net zo’n foute powermetal plaat als voorganger ‘Phoenix’ maar dan wel met een breder muzikaal spectrum. Van deze schijf kun je verwachten: vrolijk gepingel, cheesy teksten en af en toe een koortje. Zanger Markus Engelfried legt het er wel erg dik bovenop met wanhopige uithalen en dramatische trillertjes, ook al moet ik zeggen dat zijn stem op iedere plaat iets beter verteerbaar wordt. De constante herhalingen van de one-liners waar de refreinen uit bestaan zijn enigszins frustrerend maar goed, hoort bij het genre denk ik dan maar. Voor de gitaarsolo’s hoef je deze plaat niet aan te schaffen, ik kon ze praktisch niet ontwaren. De keyboard daarentegen speelt een aardig prominente rol. Ook worden we getrakteerd op een cover van de uit 1981 afkomstige hit “Tokyo” van de gelijknamige Duitse hardrock band die later werd omgedoopt tot Craaft.

De band Saidian valt qua sound niet op in het oerwoud van powermetal bands a la Edguy en Primal Fear. Het is niet dat de songs in het geheel niet catchy zijn, ze voegen gewoon weinig toe aan de gigantische schare. De composities op ‘Evercircle’ zijn best degelijk, maar voorspelbaar. Niet slecht, niet goed. Net wel, net niet? Over smaak valt niet te twisten. (Martina Schouten)

01. Out Of The Shadows
02. Tokyo
03. Solomon’s Dance