Saga The Human Condition

Insideout Music

Website : Saga

Op 27 april zal het nieuwe Saga album, getiteld ‘The Human Condition’ uitkomen via Insideout Music. Deze Canadese prog / rock band bestaat inmiddels al ruim dertig jaar. Ik moet echter toegeven, veel muziek van deze band kende ik eigenlijk niet, of het moet het voorgaande album ’10.000 Days’ zijn dat in 2007 uitkwam. Op dit album was voor het laatst zanger en boegbeeld van de band, Michael Sadler te horen. Zijn plaats wordt op deze nieuwe release ingenomen door Rob Moratti en de grootste vraag voor iedereen na het ‘10.000 Days’ album was hoe het de band verder zou vergaan zonder de heer Sadler. Begin december, 2008 kwam de band vervolgens bij elkaar in Orillia, Ontario, Canada om het nieuwe materiaal uit te werken dat de verschillinde bandleden gedurende de maanden daarvoor individueel hadden uitgewerkt. Vervolgens werd het album onder leiding van Pat Regan gemixt in de Sound Image Studios in Van Nuys, Californie.

Het album opent met het zeer progressieve, experimentele “The Human Condition”, de song is grotendeels instrumentaal en de sporadische zangpartijen zijn vervormd tot een mechanisch geheel waarbij niet meteen de zangkwaliteiten van de heer Moratti duidelijk worden. Maar als de band met het volgende “Step Inside” van start gaat blijkt al snel dat Saga met zanger Rob Moratti een uitstekende zanger in huis gehaald heeft. “Hand of Time” is dan weer een mooie, emotionele track voorzien van uitstekend gitaarwerk en enkele memorabele keyboard passages. Ook tijdens de volgende songs ben ik onder de indruk van de heer Moratti, luister maar eens naar een nummer zoals “Avalon“, het sterke “A Number With A Name” of het afsluitende ”You Look Good To Me”. Nu ben ik verder niet echt bevooroordeeld door het voorgaande werk van de band en heb ik niet veel vergelijkingsmateriaal in huis, maar ik moet toegeven dat Rob Moratti de klus met gemak weet te klaren. Verder bevat het album een aantal prima composities van een hoogstaand niveau en zijn de songs goed uitgebalanceerd. De bandleden laten dan ook meer dan eens blijken waar ze toe in staat zijn. Het album bevat dan ook de nodige gitaarsolo’s en keyboard breaks en zijn de zangpartijen helder en krachtig. Wel moet ik toegeven dat het allemaal niet echt vernieuwend is wat de band ons laat horen, maar het spelplezier straalt er overduidelijk vanaf en dat is wat vooral telt.

Met ‘The Human Condition’ heeft de band dan ook een prima opvolger van het uit 2007 stammende ‘10.000 Days’ afgeleverd, fans van bands zoals Yes, Genesis, Toto en Rush halen met deze release dan ook een prima album in huis.

01. The Human Condition
02. Step Inside
03. Hands Of Time