Riverside Anno Domini High Defenition

InsideOut Music

Website : Riverside

Het nieuwe album van de Poolse progressieve, symfonische metal band Riverside heeft de titel ‘Anno Domini High Defenition’ meegekregen en zal op 22 juni via Insideout Music verschijnen. Het album is de opvolger van het uit 2007 stammende ‘Rapid Eye Movement’ die de trilogie over het menselijk brein afsloot die begonnen was met het debuutalbum ‘Out Of Myself’.

Zoals we van vele prog en sympho bands gewend zijn is dit weer een schijfje met slechts een aantal songs. In dit geval heeft de band er voor gekozen om slechts vijf nummers te schrijven, maar dit zijn dan wel vijf hele lange nummers. Zoals bij deze muzieksoort vaker het geval is, heeft deze band een soort thema voor de cd. De nummers gaan over het haasten en snelle leven wat we leiden, doordat de maatschappij ons zo maakt. Hiermee stel ik ook vast dat de nummers wat steviger zijn dan het voorgaande werk en voorzien zijn van een flink tempo. Het album opent met de song “Hyperactive” die met een rustig piano intro begint maar al snel gebeuren er verschillende dingen tegelijk. De song omschrijft zowel muzikaal als tekstueel het alledaagse leven en de drukte die dat met zich meebrengt. Dit weten de mannen dan ook heel goed te vertalen naar de gierende gitaren, prachtige gitaarsolo’s en alle andere instrumenten die je hoort. Het nummer klinkt bijna chaotisch. “Driven To Destruction” is wat steviger, agressiever en voorzien van enkele zeer heavy stukken, tevens zijn de zangpartijen van Mariusz Duda een stuk zwaarder dan tijdens opener “Hyperactive”. Het volgende “Egoist Hedonist” bevat dan weer dezelfde ingrediënten als de twee voorgaande songs en is tevens voorzien van enkele heavy passages. Wat verder opvalt is het hammondorgel
tijdens het nummer “Left Out”, een song die zo’n elf minuten klokt en die door toevoeging van het orgelspel van Michal Lapaj’s een typisch jaren zeventig sfeertje meekrijgt. Ook het afsluitende “Hybrid Times” heeft een lengte van ruim twaalf minuten, echter tijdens deze lange songs weet de band de nummers boeiend te houden door middel van afwisselende gitaarpartijen en de vele muzikale hoogstandjes.

Ter afsluiting, voor mij is het lastig om dit genre te bespreken omdat ik het allemaal al snel op elkaar vind lijken. Sommige nummers doen me dan ook snel denken aan Dream Theater maar Riverside heeft met ‘Anno Domini High Defenition’ een zeer degelijk album afgeleverd waarmee de fans van de band weer van kunnen genieten. Verder zal het album als speciale editie verschijnen met daarbij een extra bonus DVD met een optreden van de band opgenomen tijdens de “Reality Dream Tour”in het Amsterdamse Paradiso, in december 2008. En voor wie dat allemaal nog niet genoeg is, in het najaar zal de band weer live te aanschouwen zijn tijdens hun aankomende Europese tour. (Talitha Martijn)

01. Hyperactive
02. Driven To Destruction
03. Egoist Hedonist