Ricky Warwick Belfast Confetti

DR2 Records / Suburban

Website : Ricky Warwick

De Noord Ierse Ricky Warwick, geboren in het plaatsje Newtownards heeft nu een manier gevonden om zijn roots te eren. Met dit derde solo album slaat Ricky weer een andere weg in. De typische Ierse Folk-achtige akoestische nummers spreken voor zich. We kennen Ricky Warwick natuurlijk vooral als de ex-man van Vanessa Warwick van het o zo beroemde headbangersball op MTV en als de zanger van de almachtige band The Almighty.

Zoals je snel in de gaten hebt bij het beluisteren van het album, is zijn muziek een stuk softer geworden in de loop van de jaren, en daar is niks mis mee. Je hoort dat deze muziek recht uit het hart komt en daarbij klinkt het ook best aardig! De nummers zijn rustige rock/folk/ bluessy te noemen en zitten vol passie en emotie. Ook duikt hier en daar soms een heerlijk stukje met viool of mondharmonica op, dit geeft een heleboel extra sfeer. Zijn stem klinkt heerlijk met hier een daar een vleugje rauwheid. De teksten zijn bijna poëtisch te noemen en de verhoudingen tussen de instrumenten en zang zijn uitstekend. Sommige nummers springen eruit omdat ze vaag in de buurt komen van Bruce Springsteen. Luister maar eens naar de emotionele “Born Fightin” en “Throwin` Dirt”.

Ricky zelf heeft over de nummers gezegd dat dit een verzameling van verhalen is van vrienden en familie en hemzelf. Nu zijn al die mensen verspreid over de hele wereld te vinden, en de verhalen allemaal bij elkaar op dit album. Als je dit hoort zie je hem en al zijn vrienden al zitten bij een groot kampvuur in de natuur, genietend van de muziek en elkaar. Ja ik moet zeggen dat dit een warm en rustige plaat is geworden waar best lekker naar te luisteren is! Ik zie mezelf al zitten bij dat kampvuur. Vooral het laatste nummer “If You`re Gonna Bleed” is toch wel het mooiste nummer van deze cd. Maar al met al, zelfs ik ga deze akoestische cd nog meerdere malen beluisteren. Een echte aanrader! (TM)

01. Cant Wait For Tomorrow
02. The Arms Of Belfast Town
03. Throwin’ Dirt