Redemption Snowfall On Judgement Day

Insideout Music

Website : Redemption

De Amerikanen van Redemption hebben een vierde schijfje uitgebracht. En wat voor eentje, deze progressieve metallers weten hoe het moet. Deze schijf bevat tien mooie progressieve songs met veel melodie en hier en daar stevige stukken. Redemption werd in 2000 opgericht door gitarist Nicolas van Dyk en de band is inmiddels uitgegroeid tot een van meest toonaangevende bands in de progressieve metal scene. Naast bandleider van Dyk bestaat de band verder uit vocalist Ray Alder (Fates Warning), gitarist Bernie Versailles (Agent Steel) en toetsenist Greg Hosharian. ´Snowfall On Judgement Day´ is de opvolger van het in 2007 verschenen ´The Origins Of Ruin´ en na enkele luisterbeurten blijkt als snel dat de band een enorme groei heeft doorgemaakt.

Gelijk bij het eerste nummer “Peel “ vallen me de fantastische samensmelting van instrumenten op. Je hoort van alles, goede riffs, gecombineerd met heerlijk toestenwerk en ook de zangpartijen van Ray Alder zijn zeer prettig te noemen. Dat is een goed begin van deze plaat. Als ik aanbeland ben bij “Walls” kan ik al melden dat deze band heel goed de emoties weet vast te leggen in de songs. De verhoudingen tussen instrumenten en zang zijn gewoon op alle mogelijke vlakken perfect in orde. Bij het derde nummer “Leviathan Rising” valt vooral het prachtige gitaarwerk me op! Je hoort vette riffs die zo in een thrashnummer zouden passen. Tijdens het volgende “Black And White World“ is de hoofdrol duidelijk weggelegd voor toetsenwonder Greg Hosharian. Hij zet hier een bijzonder hoogwaardige prestatie neer. De samenwerking tussen de heren Ray Alder en James LaBrie (Dream Theater) in het nummer “Another Day Dies” is voortreffelijk. Dit is een vet en up-tempo nummer voorzien van uitstekend gitaarwerk van beide gitaristen. Hierna volgt voor de afwisseling een heerlijk rustig nummer in de vorm van “What Will You Say”. Een fijne ballad waarbij je zo weg zou kunnen dromen. “Fistful Of Sand” zit ook weer lekker in elkaar. De heren weten precies de juiste mix te maken waardoor de muziek niet gaat vervelen. In tegenstelling tot Dream theater zit er hier veel meer gevoel in en is het gebruik van de diverse instrumenten veel beter verdeeld en gedoseerd.

Al met al heeft Redemption met ´Snowfall On Judgment Day’ een zeer gevarieerd album heeft weten af te leveren. De tien songs op het album op het album zijn dan ook stuk voor stuk hoogwaardige songs voorzien van de nodige melodieuze, progressieve, agressieve en intense momenten. Dat ik de cd erg leuk vind betekent veel. Ik ben zeker niet de uitgesproken prog-fan, maar deze band heeft me in de positieve zin doen verbazen. Zoals ik zei, ben ik niet de allerbeste prog kenner maar ik zou jullie wel op het hart willen drukken om dit album ongehoord gewoon aan te schaffen! In dit genre zullen we hopelijk nog veel meer van deze band gaan horen. Prog metal op het hoogste niveau en het zal mij dan ook niet verbazen als dit plaatje aan het einde van het jaar hoog in de jaarlijsten gaat eindigen. (Talitha Martijn)

01. Peel
02. Walls
03. Leviathan Rising