Rebellion Arise: From Ginnungagap To Ragnarok

Massacre Records

Website : Rebellion

Het Duitse Rebellion werd ergens in 2001 opgericht op het moment dat gitarist Uwe Lulis en bassist Tomi Göttlich de band Grave Digger hadden verlaten. Het debuut ‘A Tragedy In Steel Full’ van de band kwam ergens in 2002 en was een conceptalbum dat handelde over William Shakespeare's werk Macbeth gevold door ‘Born A Rebel’ in 2003. Inmiddels is het langverwachte vijfde album uitgekomen. Het album heeft de titel ‘Arise: From Ginnungagap To Ragnarok - History of the Vikings Vol. III’ meegekregen en is zoals de titel al aangeeft het derde en tevens laatste deel van de Viking trilogie die in 2005 werd ingezet met ‘Sagas of Iceland - The History of the Vikings - Volume I’ gevolgd door ‘Miklagard - The History of the Vikings - Volume II’ in 2007.

Zoals de titel al aangeeft is het verhaal gebaseerd op Noorse mythologie waar ik verder niet echt mee bekend ben, dus het verhaal zal ik laten voor wat het is. Verder waren de nummers “Arise” en “Ragnarok” al op de eerder verschenen EP ‘The Clans Are Marching’ te horen. Het album opent met het stevige ‘War’, voorzien van stevige drumpartijen, beukende gitaren en ook de zangpartijen van Michael Seifert zijn zeer sterk en voorzien van de nodige variatie. Verder bevatten de songs het nodige tempo en de nodige gitaarsolo’s waardoor het geheel niet inzakt, luister maar eens naar het stevige “Asgard” of het sterke, epische midtempo “Thor” waar de hoofdrol is weggelegd voor Michael Seifert. “Loki” is dan weer een lekkere up-tempo song, voorzien van stevig gitaarwerk net zoals het volgende “Prelude”. Tegen het einde van het album komen we dan nog twee epische songs tegen in de vorm van ‘Ragnarok’ en ‘Einherjar’ die het album waardig weten af te sluiten. ‘Ragnarok’ is voorzien van een mooi akoestisch intro waarna de song uitbarst in een ware uitbarst in een ware nekbreker en ‘Einherjar’ volgt in dezelfde stijl en is tevens voorzien van een degelijk refrein.

Wat betreft de productie, deze is uitstekend en ook de band is verder in topvorm. Met ‘Arise: From Ginnungagap To Ragnarok’ heeft Rebellion de trilogie op een waardige manier weten af te sluiten, fans van de band die de eerdere albums in hun bezit hebben kunnen het album dan ook gerust aanschaffen, maar ook fans van traditional heavy metal zoals bands zoals Iced Earth of zelfs Amon Amarth zullen met dit album een zeer degelijk album in huis halen. Omdat ik de band eigenlijk nog niet eerder gehoord had wist Rebellion mij dan ook behoorlijk te bekoren en heb ik tevens mijn geschiedenislessen over de Noorse mythologie wat bijgeschaafd.

01. War
02. Arise
03. Asgard