Porcupine Tree The Incident

Roadrunner Records

Website : Porcupine Tree

“I was born in ’67… the year of Sgt. Pepper…”

Steven Wilson is een bezige bij. Naast zijn werk als producer is hij bezig met muzikale zijprojecten als No-Man, Bass Communion, Blackfield en zijn meest recente solo-album Insurgentes, maar de meest bekende naam waaronder hij opereert is toch zijn band Porcupine Tree. Met ‘The Incident’ levert Wilson alweer het tiende studioalbum van de groep af.

De plaat is in twee delen gesplitst: de eerste CD bevat het concept nummer ‘The Incident’, een 55-minuten durende track in veertien stukken van variërende lengte. Hoewel het prettig is dat je gemakkelijk een tof stuk in het nummer kunt beluisteren, haalt dit juist ook weer wat weg van de ‘grote luisterbeleving’ die de track lijkt te beogen: het is juist expres op een aparte cd gezet zonder de overige opgenomen liedjes. Het nummer is (tekstueel) gebaseerd op een ervaring van Wilson waarbij hij de scène van een dodelijk auto-ongeluk zag met daaromheen polite-bordjes met de tekst “Slow – Incident” en hij zich realiseerde hoe los het woord ‘incident’ staat van de realiteit van het moment. Muzikaal gezien is het erg afwisselend. Het gaat van zware riffs naar enkel akoestische begeleiding tot meer uitgesponnen, spacey stukken, tot de hele band er weer inknalt. Op sommige punten zijn de melodielijnen dusdanig catchy dat ze wel iets weg hebben van werk van indierockbands als The Killers of Bloc Party, elders zijn de Pink Floyd invloeden niet te missen. Al met al is het vooral heel erg Porcupine Tree. Door de lengte kost het wellicht meerdere luisterbeurten, maar het blijkt toch weer dat de band onder aanvoering van Wilson een knap in elkaar gezet epos heeft afgeleverd.

De tweede cd bestaat uit vier losse nummers van tussen de drieeneenhalve en zeveneneenhalve minuut. Her en der ademt de muziek een sfeer uit in een verlengde van Deadwing/Fear of a Blank Planet, op andere plaatsen schijnt bijvoorbeeld In Absentia meer door. De nummers klinken stuk voor stuk erg goed, zowel qua productie als mix. De verschillende muziekstijlen van de band komen goed uit de verf, van kleinere introverte nummers tot zwaarder rockwerk.

Als je ook maar een beetje fan bent van Porcupine Tree, is het zeker de moeite om deze plaat eens te beluisteren. Het is wellicht wel slim eerst CD 2 aan te zetten om te voorkomen dat die vier nummers aanvoelen als een soort ondergeschoven kindje (JvS).

Porcupine Tree treedt op maandag 12 oktober op in de Heineken Music Hall met Robert Fripp (King Crimson) in het voorprogramma.

1-01. Occam’s Razor 1:56
1-02. The Blind House 5:47