Pestilence Resurrection Macabre

Mascot Records

Website : Pestilence

Wederom een echte Hollandse klassieker, zullen we maar zeggen. Na een jaar of vijftien weggeweest te zijn, komt een deel van het legendarische Pestilence weer bij elkaar om de grondvesten van Nederland te doen schudden. Of de heren nou heel graag een comeback wilden maken, of dat er gewoon nog een cd gemaakt moest worden in verband met contractuele verplichtingen is niet helemaal met zekerheid te zeggen. Dit in verband met het uitblijven van succes van C-187 met in de gelederen Tony Choy en oprichter Mamelli, waarvan in 2007 het album ‘Collision’ verscheen via Mascot Records. Wel weet ik dat veel mensen vol verwachting zaten te wachten op nieuw werk van deze oudgedienden.

Dat de heren nog steeds een stevig potje Death metal kunnen maken is al snel duidelijk. Pestilence geeft ons wat we gewend zijn. Hun typerende eigen geluid komt weer helemaal terug op dit nieuwe schijfje. Heerlijk gitaarwerk en het beukt aan alle kanten! Ook de progressieve en technische snufjes worden op deze cd door de heren ‘opnieuw’ uitgevonden. Alles is wel in de goede samenstelling gemixt zodat je een vette hap brute deathmetal voorgeschoteld krijgt. Na opener “Devouring Frenzy” gaat het verder met het beukende “Horror Detox” waarna de band pas echt los met enkele beukende songs. Eigenlijk is het baswerk niet alleen erg goed, ook drummer Peter Wildoer zet een flinke pot strak drumwerk neer, luister maar een naar het furieuze “Dehydrated II”. Verder klinken de vocalen van Patrick Mameli heerlijk diep en duister en zijn de songs voorzien van afwisselende, monsterlijk vette, lompe riffs. Al met al weet de band mij dan ook de volle 55 minuten te boeien met dit nieuwe materiaal.

Voor de liefhebber van echte deathmetal is dit album dan ook een echte aanrader die je wel in je cd kast zou moeten hebben. Ik denk zelfs dat dit een van de betere albums van Pestilence is, ‘Resurrection Macabre is dan ook een van de meest brute en snelle albums van de band. Het wordt moeilijk om deze nog te overtreffen. Ondanks dat de meningen verschillen en dat de heren een flinke pauze (15 jaar) genomen hebben, moet ik mijn conclusie trekken dat Pestilence opnieuw een leuke toekomst tegemoet gaat. (Talitha Martijn)

01. Devouring Frenzy
02. Horror Detox
03. Fiend