Paul Gilbert & Freddie Nelson United States

Mascot Records

Paul Gilbert

Freddie Nelson

Na twee instrumentale albums vond Paul Gilbert het weer tijd voor een vocaal album. In plaats van zelf achter de microfoon te kruipen (Paul wilde naar eigen zeggen zijn gitaarspel op niveau houden), heeft iemand anders de honneurs waargenomen: Freddie Nelson, een voor mij onbekende zanger. Na een zomer samen te hebben gezeten, hadden ze genoeg materiaal en het resultaat heet United States.

Het album opent met een typische Gilbert riff maar ontpopt zich tot iets anders en daar is Freddie voor een groot deel verantwoordelijk voor. Zowel Klaus Meine (Scorpions), Ian Astbury (The Cult) als zijn naamgenoot met de achternaam Mercury hoor je terug in zijn stem. Doordat deze zanger zich van een behoorlijk klankenpalet kan bedienen, wordt deze cd meer gestuurd door de zang. Natuurlijk staan er genoeg Gilbert runs op maar de ‘gekheid’ blijft beperkt alsmede de bizarre solo’s. Vooral de jaren ’70 hebben een behoorlijke invloed op de muziek gehad (“The Answer” en “Waste Of Time”). Voor de mensen die op zoek zijn naar die typische ‘Gilbert gekheid’ is het einde van de cd (“girl From Omaha” en “I’m Not Addicted”) interessant.

Paul Gilbert weet wat het inhoudt om continu in ontwikkeling te blijven en dat je daar niet iedereen mee tevreden stelt, is bekend. Dat zanger Freddie mede verantwoordelijk is voor deze andere muzikale benadering , staat als een paal boven water. Hier en daar is dat ook wel wennen maar indien je het album de kans geeft, zal je het album vanzelf op juiste waarde weten te schatten.

Paul stond op de bill voor Bospop en heeft helaas afgezegd. Indien je benieuwd bent hoe Paul en Freddie live klinken, moet je de Japanse markt in de gaten houden want van hun live shows zijn opnamen gemaakt en die zullen daar uit worden gegeven. Daarnaast is Mr. Big weer nieuw leven ingeblazen en daar gaan we ongetwijfeld meer van horen. Ik ben benieuwd of Freddie Nelson ook nog een keer ergens anders opduikt want deze man mag gehoord worden.

01. The Last Rock’n Roll Star
02. Hideaway
03. Waste Of Time