Parachutes The Working Horses

Redfield Records / Suburban

Website : Parachutes

Op 25 september is het inmiddels derde album van het Duitse Parachutes via Redfield Records verschenen. Het album heeft de titel ’The Working Horses’ meegekregen en is de opvolger van het in 2008 verschenen ’ Vultures’. De band werd in 2004 opgericht en bracht in 2006 het debuutalbum ‘...And I Won’t Stop’ uit. Verder heeft de band in thuisland Duitsland een behoorlijke live status weten op te bouwen, zo werd er opgetreden met bands als Caliban, Taking Back Sunday, Underoath en Rise Against.

Zoals blijkt uit het lijstje bands waarmee de band het podium deelde kan de muziek van Parachutes in het hokje van screamo / post-hardcore geplaatst worden en verder worden de nodige punkinvloeden ook niet geschuwd. Het album opent met “My Children Will Be Giants”, een stevige, up-tempo punkrock song voorzien van harde riffs en een melodieus refrein. Het volgende “Thrones” ligt in dezelfde lijn als de opener van het album, stevige punkrock voorzien van melodieuze zangpartijen die afgewisseld worden met krachtige brute zang. “Rough Tracks For Roughnecks” ligt dan wat meer in de hardcore hoek en ook tijdens de volgende track “Dead Lights” en het thrashy “The Watchers Report“ ligt het tempo nog behoorlijk hoog. “I Won’t Miss A Part Of This” begint vervolgens met een rustige gitaarriff en gaat het vervolgens wat meer de melodieuze post-hardcore kant op. Verdere uitschieters op het album zijn onder meer het stevige “How Are You Feeling, Jimmy? Like A Mean Motherfucker, Sir!” en het knallende “Failing A Cure”. Het album wordt vervolgens afgesloten door het enigszins catchy “The Working Horse”.

Met ‘The Working Horses’ heeft Parachutes een album afgeleverd dat een beetje twee gezichten lijkt te hebben, het is net niet stevig genoeg om een echte hardcore knaller van formaat te zijn en voor punkrock is het album weer net wat te stevig. Wat verder opvalt is dat het eerste deel van het album wat harder is en dat tijdens het tweede deel de meezingbare, cleane zangpartijen wat meer de overhand hebben. Verder is de productie van het album prima te noemen en ziet ook het artwork er netjes uit.

01. My Children Will Be Giants
02. Thrones
03. Rough Tracks For Roughnecks