Old Man's Child Slaves Of The World

Century Media / EMI Music

Website : Old Man's Child

Op 18 mei zal het nieuwe album van de melodieuze black metal formatie Old Man’s Child via Century Media Records uitkomen. Het album heeft de titel ‘Slaves Of The World’ meegekregen en is de opvolger van het in 2005 verschenen Vermin’.  Old Man’s Child werd in de zomer van 1994 opgericht door zanger/gitarist Galder, gitarist Jardar en drummer Tjodalv. De drie ontdekten al snel hun gezamenlijke liefde voor black metal en uiteindelijk werd het een persoonlijke mix van thrash, death en symfonische black metal. Het duurde dan ook niet lang voordat de band het debuutalbum ‘Born of the Flickering’ (1995) uitbracht. Old Man’s Child verwierf met de opvolgende albums al snel enige bekendheid waarop Galder in het jaar 2000 tot de Noorse black metal band Dimmu Borgir toetrad, hierdoor zouden de volgende Old Man’s Child albums wat langer op zich laten wachten maar binnenkort ligt dan toch alweer het inmiddels zevende album in de schappen. Op deze nieuwe release is naast zanger / gitarist Galder (Dimmu Borgir) tevens drummer Peter Wildoer (Darkane, Pestilence, Arch Enemy) te horen.

Maakte Galder op voorgaande albums nog veelvuldig gebruik van gastmuzikanten, op deze release is het Galder die alle songs heeft gecomponeerd, ingezongen en ingespeeld behalve de zeer strakke drumpartijen, deze werden verzorgd door niemand minder dan Peter Wildoer. De song op het album bevatten een mix van melodieuze, symfonische black metal, voorzien van veel toetsen en mid-tempo riffs die op hun beurt weer begeleiden worden door stevige, dubbele bassdrums en snelle blastbeats. Verder wordt het geheel voorzien van sferische keyboard partijen waardoor het geheel een duister sfeertje meekrijgt. De zangpartijen van Galder sluiten hier verder perfect bij aan, luister maar eens naar het zeer strakke “Saviours Of Doom“ of het pakkende “Path Of Destruction”. Verder is de samenwerking tussen Galder en Wildoer perfect, luister maar eens naar het drumwerk en de thrashy gitaarriffs halverwege “Ferden Mot Fienden's Land”. Het album is verder voorzien van degelijk beukwerk, snelle gitaarriffs en bevatten de songs vele lagen en structuren waardoor het geheel wel erg druk overkomt, echter met het invoegen van enkele akoestische passages zoals het intro van het afsluitende “Servants Of Satan’s Monastery” word gelukkig de nodige rust gevonden.

Net als de twee voorgangers ‘In Defiance Of Existence’ en ‘Vermin’ werd het album opgenomen in Studio Fredman in Gothenburg, Zweden onder leiding van producer Fredrik Nordström (Dimmu Borgir, Arch Enemy, In Flames). Het is dan ook niet voor niets dat het album een glashelder geluid heeft. Met ‘Slaves Of The World’ heeft Old Man's Child dan ook een zeer degelijk album afgeleverd en het zal mij dan ook niet verbazen als dit album aan het einde van het jaar hoog in lijstjes zal staan voor “Beste Black metal album” van 2009.

01. Slaves Of The World

02. Saviours Of Doom

03. The Crimson Meadows