OSI Blood

Insideout Music

Website : OSI

Het nieuwe album van het duo Jim Matheos (Fates Warning) en Kevin Moore (Chroma Key, ex Dream Theater), oftewel OSI heeft de naam ‘Blood’ meegekregen en zal op 27 april via Insideout Music verschijnen. In 2003 zag het eerste album, getiteld ‘Office Of Strategic Influence’ het levenslicht gevolgd door ‘Free’ in 2006 en nu is komt er dan, na opnieuw drie jaar binnenkort weer een nieuw album uit. Werd de band op het voorgaande werk nog bijgestaan door drummer Mike Portnoy (Dream Theater), op deze nieuwe release is het drummer Gavin Harrison (Porcupine Tree) die de heren Matheos en Moore bijstaat.

Het album opent met het rustige, midtempo “The Escape Artist”, de song is voorzien van keyboardpartijen, gitaarsolo’s, rustige zangpartijen en vreemde synthesizer melodieën. Op zich niets mis mee, maar echt spannend wordt het nooit. Het volgende ” Terminal” kent dezelfde ingrediënten alleen zijn bij deze song de zangpartijen nog wat meer naar de achtergrond verdrongen en zijn het de synthesizerpartijen waaruit het nummer is opgebouwd. Gelukkig gaat de band er dan tijdens “False Start” wat harder tegenaan, de song is dan ook voorzien van stevige up-tempo gitaarriffs. De volgende songs op het album zijn weer wat rustiger, maar tijdens “Be The Hero” gaat het tempo gelukkig weer wat omhoog, het zijn dan ook deze nummers die mij beter kunnen bekoren dan de rustige songs op het album. De band weet echter op uitstekende wijze experimentele rock met progressieve invloeden te mixen, luister maar eens naar het wat vreemde “Microburst Alert”. Verder worden beide heren tijdens het ingetogen “Stockholm“ bijgestaan door Mikael Åkerfeldt die we natuurlijk kennen als zanger van de band Opeth. Verwacht echter geen harde metal in de stijl van deze band, het nummer is zelfs behoorlijk rustig in vergelijking met de rest van de songs op het album. Tegen het einde van de song komen er nog wel wat hardere gitaarrifjes bovendrijven maar daar blijft het dan wel bij. Het album wordt vervolgens afgesloten door het uitstekende titelnummer van het album.

Met ‘Blood’ heeft de OSI een prima album afgeleverd dat twee verschillende stijlen op de juiste manier met elkaar weet te mixen, verwacht echter geen stevige rock of metal maar zoek het meer in de progressieve hoek. Voor wie de band eens wil beluisteren kan terecht op de myspace pagina http://www.myspace.com/osiband van de band. Verder zal er ook een speciale editie van het album verschijenen waarbij een tweede cd is toegevoegd met daarop drie extra nummers.

01. The Escape Artist
02. Terminal
03. False Start