Nightstalker Superfreak

MeteorCity Records

Nightstalker

Via het Amerikaanse MeteorCity Records is onlangs het album ‘Superfreak’ van de Griekse psychedelische, stoner rock band Nightstalker uitgekomen. De band werd in 1989 opgericht en ‘Superfreak’ is volgens het bijgevoegde promoblaadje alweer het vijfde album van de band en is daarmee de opvolger van het uit 2004 stammende ‘Just A Burn‘. Deze band heeft in de loop der jaren veel te kampen gehad met bezettingswisselingen maar nu lijkt het trio stabiel te zijn. Verder is mij eigenlijk niet zoveel bekend over deze band, dus snel over naar de muziek.

Tja al rond de vijftien jaar blazen deze Grieken hun stoner/ psychedelische hardrock richting onze oren. Over het geheel kan ik zeggen dat deze schijf redelijk vol staat met kwalitatief aardige muziek. Het is absoluut niet vernieuwend te noemen, maar waarom zou je veranderen als je tevreden bent met de stijl die je speelt. Wel is het iets psychedelischer geworden. Hier en daar vind ik enkele links met bands als bijvoorbeeld Monster Magnet. De bas van Andreas geeft deze muziek een hele baggervette groove en ook Tolis levert degelijke gitaar riffs. Dit is natuurlijk wat stoner nodig heeft, verder worden voor het psychedelische gevoel nogal wat mooie space geluiden uit de kast getrokken om alles samen te smelten. Nummers die lekker in je hoofd blijven hangen zijn onder andere “The Light” en “Zero Hero”, die zeker ook op een Monster Magnet plaat niet hadden misstaan. Ook “Baby, God is Dead” is een lekker vet nummer. De nummers die ik zelf erg prettig vind zijn "Heavy Mental" en "Stain". V

erder kan ik melden dat de productie van dit glimmende schijfje dik in orde is, en dat is bijzonder voor een Griekse band! Ook de verpakking van ‘Superfreak’ziet er prima uit. Kortom, leuke stonerplaat die je best zo zou kunnen aanschaffen. (Talitha Martijn)

01. Intro (The Science Of Magic)
02. Enough Is Not Enough
03. Baby, God Is Dead