Necrophobic Death To All

Regain Records / Suburban

Website : Necrophobic

Voorganger 'Hrimtursum' liet al horen wat Necrophobic het beste deed: Dissection-achtige melodie mengen met Zweedse death-metal en zo een kwaadaardig en satanistisch brouwsel maken. En op opvolger 'Death To All' zijn de heren daar rustig mee doorgegaan. Met een hoes getekend door Erik Danielsson van Watain zijn de Zweden helemaal klaar voor de strijd.

En dat er strijd gevoerd moet worden is duidelijk, want de band start zo overdonderend hard met 'Celebration of the Goat' dat je je gaat afvragen wie hun bier afgepakt heeft. Want de band klinkt boos, heel boos. Zo hard als het eerste nummer doorraasde, zo gaat ook 'Revelation 666' op volle kracht door, met slechts op het einde wat ruimte voor rust en melodie. Ook 'La Santisima Muerte' hamert flink door, want pas bij 'For Those Who Stayed Satanic' is weer wat rust. Het nummer is wat meer toegelegd op groove dan op snelheid, hoewel het hier ook zeker niet aan ontbreekt. Ook 'Temple of Damnation' rost weer hard door en neemt pas halverwege gas terug om een wat zwaarmoedigere passage te laten horen alsmede een enkele solo voor weer volle kracht vooruit te gaan. 'The Tower' onderscheidt zich door een erg aanstekelijke polka-beat met heerlijk zagende gitaren erbij en af en toe een versnelling. 'Wings of Death' kent een heel rustig en instrumentaal intro voordat het nummer van start gaat. De enorme snelheid en woeste kracht is wat verdwenen en het nummer is dan ook vrij melodieus zonder aan kracht in te boeten. Drieluik 'Death To All' is een geval apart. Het begint met 'The Summoning' wat, zoals verwacht, een intro is. Deel 2, 'Triumph of the Horned' begint met stuwend drumwerk wat echter snel weer overgaat in het kenmerkende doorbeukende ritme wat op de rest van de cd ook te vinden is. En wederom zijn er weer ijzersterke riffs te vinden in dit nummer. Het laat maar weer eens zien dat Necrophobic een flinke hoeveelheid talent in huis heeft om ijzersterke nummers te schrijven want de toffe gitaarriffs blijven je om de oren vliegen. Het is met afstand zelfs het beste nummer van de cd, en dat zegt wat. Het derde stuk van het drieluik, '… and Jesus wept' is een instrumentaal outro.

Necrophobic laat zien dat ze nog niets aan kracht hebben ingeboet, ook voor de mensen die Hrimtursum niet goed genoeg vonden. De band klinkt furieuzer dan ooit tevoren en 'Death To All' is zeker een plaat die dat uitermate goed overbrengt. Petje af voor de mannen die nog zo'n krachtige plaat uitbrengen. (Thomas van Golen)

01. Celebration of the Goat
02. Revelation 666
03. La Santisima Muerte