Nebula Heavy Psych

Teepee Records / Suburban

Website : Nebula

Nebula is een Amerikaanse, psychedelische, stoner rockband die werd opgericht door voormalig Fu Manchu leden Eddie Glass (gitaar) en Ruben Romano (drums) die in 2007 werd vervangen door Rob Oswald. Afgelopen juli is het album ‘Heavy Psych’ via Teepee Records verschenen. Echter om over een volwaardig nieuw album te spreken gaat wat te ver, de eerste zes songs op deze release verschenen dan ook al een jaar geleden op de ‘Heavy Psych’ tour-only EP. Voor deze nieuwe release zijn een viertal songs aan de tracklist toegevoegd waarvan de laatste niet eens als een echte song bestempeld kan worden.

Het album opent met het nummer “Pulse”, het nummer gaat rustig van start waarna het na een minuut of twee wat steviger aan toe gaat. Het volgende “The Dagger” is gelukkig een stuk steviger, het nummer doet me zo nu en dan wat aan het oudere werk van Hendrix denken, luister vooral maar eens naar de basspartijen en het uitstekende riffs van Eddie Glass. Ook de rest van de songs zitten prima in elkaar en zijn voorzien van sterk gitaarwerk, luister bijvoorbeeld maar eens naar een nummer als “Aphrodite” waarbij ik nogal eens aan Black Sabbath moet denken of het instrumentale, psychedelische “Dream Submarine”. Het volgende “In The Depths” bevat dan weer wat blues invloeden, de song begint nog wat rustig maar gaat gelukkig al snel over naar een wat hoger tempo. “The Other Side” sluit de oorspronkelijke EP dan op een waardige manier af. De vier extra tracks op dit album zijn echter van een wat minder niveau dan de rest van de songs van de oorspronkelijke release waarvan de redelijk up-tempo nummers “Crown of Thorns” en “Lead Sky” nog het dichts aansluiten bij de rest van de songs op het album want op de laatste twee nummers is de band de weg een beetje kwijt.

De band klink op ‘Heavy Psych’ als een mix van Hendrix, Hawkwind, Black Sabbath, Mudhoney en The Stooges. Dat is het wat deze band dan ook ze aangenaam maakt om naar te luisteren, fans van deze bands moeten dit album dan ook zeker eens een kans geven.

01. Pulse
02. The Dagger
03. Aphrodite